Elérési útvonal

október 2, 2005

Olvasható, állandó, keresőbarát URL-ek

Az elérési útvonal vagyis a weboldal címe több szempontból is fontos a Keresőoptimalizálás szempontjából:

Meddig tart az elérési útvonal?

Egy weboldal elérési útvonala, más néven URL-je az Aldomainokkal kezdődik (sokszor a www aldomainnal), a Domainnévvel folytatódik; majd eztán a felsõszintû domainvégzõdés következik (ccTLD vagy gTLD). Ezzel már meghatároztuk azt a szervert, ahonnan az oldalt várjuk. A továbbiakban tetszõleges, a Saját gépen már megszokott formájú, (egymásba ágyazott)könyvtárakra és bennük levõ fájlokra hasonlító elnevezéseket találhatunk, vagy furcsa, értelmezhetetlen, kérdõjeleket, kódokat is tartalmazó karakterláncokat (általában dinamikus linkek esetén).

Keresőbarát elérési útvonal

A keresők a Találati rangsorban is kijelzik az oldalak Elérési útvonalát. Ez egyrészt lehetõvé teszi, hogy megjegyezzük az oldal címét, másrészt a tapasztalt felhasználó sok mindent le tud szűrni az elérési útvonalból, leginkább intuitív módon. A találatok listájában az átlag négy soros kivonatból egy sort szinte csak a weboldal címe teszi ki, ezért sem mindegy, hogy mennyire kifejező, mennyire kecsegteti a felhasználót a keresett infó megtalálásával, tehát a Listamegjelenés-optimalizálásánál sem elhanyagolható a szerepe. A keresôk szerint is jó, ha kifejező egy URL, ennek megfelelően az URL-ekben való keresésre is lehetőséget nyújtanak, a Google kereső például az inurl: Speciális kereső-kifejezés használatával.

A Keresőoptimalizálás az elérési útvonal kialakítását a Webhely strukturálása és a Kulcsszavak elhelyezésének kényszere révén befolyásolja. Emellett fontos hogy a fájl- és könyvtárneveket jól találjuk ki, mert a weblapok címének megváltoztatása késõbb több problémát okozhat. Végül ne feledjük, hogy sok esetben a Külső hivatkozásokon a linkre rakott szöveg megegyezik az elérési útvonallal, tehát az elérési útvonalban található Kulcsszavak egycsapásra értékes Linkre rakott kulcsszavakká válnak.

Elérési útvonal állandóságának biztosítása

A webhely egyes oldalaira mutató linkek lehetőleg sohase változzanak meg, erre már az Webhely strukturálása kialakításánál is gondolni kell, biztosítva, hogy az akár évek alatt felhalmozódott tartalmak mindig ugyanazon a címen legyenek elérhetők; lehetőleg Sose töröljünk tartalmat!

Dinamikusan generált listáknál további problémát jelent, ha a listák tartalma idővel változik: mire a Keresőrobotok végeznek a Felgöngyölítéssel, addigra a lista sorrendje már megváltozott, ezért ugyanazon a címen már nem érhető el el a keresett elem. Ezellen a listázott elemek közvetlen elérését biztosító ún. permalink-ekkel lehet védekezni.

Belső címváltozások

Ha megváltozik egy weblap címe, azt a Szabadszavas keresők csak bizonyos késéssel aktualizálják adatbázisukban. Addig pedig a keresők felől oldalunkra érkező látogatóknak csalódást okoz, hogy nem találják a tartalmat. Ha ráadásul olyan cím változik, amelyre más webhelyekről hivatkoznak Mélylinkeléssel, akkor ezen felül tartósan elvesztünk egy, az oldalunkra Külső hivatkozások formájában leadott „szavazatot” is (l. PageRank) Ha egyszerre több oldal címe is megváltozik, akkor átmenetileg romolhatnak a webhely lapjainak helyezései a különböző Találati rangsorban. Nem tudhatjuk továbbá, hányan tárolták el könyvjelzőikben, vagy küldték szét emailben az egyes, számukra fontosnak tetsző oldalak címét; ezért hányan lesznek szintén csalódottak, ha nem találnak rá a keresett oldalra.

Ha mégis elkerülhetetlen a változás, akkor kérjük meg a ránk hivatkozó oldalakat, hogy aktualizálják a ránk mutató linkeket. (Jó Látogatottsági statisztika segítségével nyomon tudjuk követni, hogy mely oldalakról hivatkoznak (és látogatnak is) meg bennünket.) Ahol erre nincsen lehetőség, ott intelligens „404 Not Found” oldalakkal segítsük látogatóinkat.

Domainnév-változás

A Domainnév megváltozása sokkal súlyosabb következményekkel jár, mint ha csak az ugyanazon Domainnéven található oldalak elérése változik. Egyrészt hirtelen romba dől az addig szorgosan építgetett PageRank érték (ami persze pár hónap múlva visszaállhat), másrészt egy domainnevet jóval többen jegyeznek meg és látogatnak vissza a megjegyzett domainnevet közvetlenül beírva, illetve jóval többen hivatkoznak meg általánosan domainneveket, mint az ott található egyes lapok címeit Mélylinkeléssel. További veszteség származhat onnan, hogy Az idő szerepe a Google kereső szerint egyre jobban felértékelődik manapság. Egy webhely (illetve domainnevének) kora ugyains igencsak számít: több látogató érkezhet potenciálisan az egy évnél idősebb domainnév alatt futó oldalra, mint az újonnan bejegyzettre.

További olvasnivaló

A témába vágó alapvetést itt lehet elolvasni: Hypertext Style: Cool URIs don’t change

Problémák a dinamikus URL-ekkel

Számos webhely tartalma technikailag adatbázisokból történõ lekérdezésekkel áll össze, ahol a lekérdezés paraméterei megjelennek az elérési útvonalban. Ez általában azt jelenti, hogy kérdőjelek jelennek meg az Tárhely kiválasztása Elérési útvonalában. Általában ez nem szokott problémát okozni a Keresőrobotoknak, azonban vegyük figyelembe, hogy nem fogják kitöltögetni az oldalainkon található web form-okat, és az sem biztos, hogy minden linket követni fognak, emiatt lehetetlenné válhat a webhely teljes mértékű Felgöngyölítése. Szerveroldali átírással keresőbarát URL-ekeet hozhatunk létre, statikus linkekhez hasonló elérési útvonalak mögé rejthetjük a dinamikus tartalmat, de az is segíthet, ha egyszerû szöveges linkek mutatnak az összes fontos lekérdezésre.

Google kereső és a dinamikus linkek

„Oldaladat világos hierarchiával és szöveges linkekkel készítsd. Minden oldalnak elérhetőnek kellene lennie legalább egy statikus link által.”

„Ha dinamikus oldalak használata mellett döntesz (amikor is az [URL] kérdőjelet tartalmaz), vedd figyelembe, hogy nem minden robot mászik bele ugyanúgy a dinamikus linkekbe, mint a statikusokba. Segít, ha igyekszel minél rövidebb és minél kevesebb paramétert használni a linkekben.”

„Ne használj „&id=” paramétert az [URL]ekben, mert ezek az oldalak nem kerülnek be az adatbázisba.”

Yahoo! kereső és a dinamikus URL-ek

„A Yahoo! kereső! beindexeli a dinamikus oldalakat, de az oldalak felfedezésekor leginkább a statikus linkeket követi. Azt ajánljuk, hogy kerüld el a dinamikusan generált linkeket, kivéve azokban a könyvtárakban, amiket nem szeretnél beindexeltetni.”

forrás: Google saját iránymutatásai webmestereknek, Yahoo! saját iránymutatásai

Cikkek a dinamikus URL-ek átirányításáról

A „Elérési útvonal” című bejegyzést 2005. 10. 02. napján publikáltam, az azóta már bezárt webni.innen.hu oldalon. Ezt az írást és az innen hivatkozott régi tartalmakat a Webni! Archívum oldalán gyűjtöttem össze. Mivel az utolsó módosítás dátuma: 2009. 01. 18., ezért az itt olvasható információk már részben vagy teljes egészében elavultak lehetnek.

Archivált hozzászólások

alkönyvtárak nevei

2007. 10. 29. 08:43 · Névtelen hozzászóló →

Kedves József!

Rendszeresen olvasgatom az írásaidat, nagyon tanulságosak, jól használhatóak, átgondoltak.Lehet, hogy olyat fogok kérdezni, amely le van írva és mintha olvastam is volna, de nem találom, ezért felteszem:Bevezetésként annyit, hogy egyszerű statikus weboldalt szeretnék készíteni, de figyelembe szeretném venni két kulcsszó beépítését az oldalba.HA pl. a kakukk és a dal szóra szeretnék optimalizálni, és négy menüpontja lesz az oldalnak, mely menüpontokról elérhető tartalmak külön külön mappában lesznek, akkor az almappa elnevezésénél érdemes-e a következőket használni?kakukk_daldal_kakukkkakukkdalkakukk dal

Nem lesz nagyon terjeldelmes az oldal, ezért eszembe jutott az is, hogy nem csinálok alkönyvtárakat.

Re: alkönyvtárak nevei

2007. 10. 30. 05:08 · OldalGazda →

Köszi, köszi! Szerintem az URL-eknek elsősorban az a feladata, hogy minél egyszerűbbek, ugyanakkor minél beszédesebbek legyenek: meg tudják jegyezni őket az emberek alkalomadtán, illetve ha megjelennek a keresők találati listáiban, akkor legyenek minél sokatmondóbbak, olvashatóbbak az emberek számára. Nem az URL-ben szereplő kulcsszavak fogják a döntő szót kimondani az optimalizálásban, úgyhogy nyugodtan nevezd el, és rakd mappákba úgy, ahogy a józan eszed diktálná, és csak arra figyelj oda, hogy a fájlnév legyen az adott weblap témájának kettő-három szavas leírása, szóköz helyett kötőjellel, ékezet helyett pedig URL kódolással legyen megadva (keress rá az URL encoding -ra a Googleben, egyébként tudod, ez az a százalékjeles kódolás.)

bug?

2007. 11. 13. 07:38 · Névtelen hozzászóló →

Érdekes dologra figyeltem ma fel. A lapomhoz elkészült az új tartalom. Az előnézetben teljesen releváns hirdetések voltak, aztán amikor feltöltöttem a webre, jöttek a csengőhangok, blog készítés és társai. Reggel óta nem változott. De ha akár most megnyitom dreamweaverben és megnézem az előnézetben, tökéletesen passzoló hirdetéseket kapok. Bug?

keresőbarát url?

2009. 01. 14. 12:10 · Névtelen hozzászóló →

keresőbarát url?

2009. 01. 14. 12:12 · Névtelen hozzászóló →

Az lenne a kérdésem felétek, hogy melyik „jobb” keresőbarát url:valami.com/ingatlan_alberlet vagy valami.com/ingatlan-alberlet

Mindenkinek előre is köszönöm a válaszokat.Zipatek

keresőbarát url?

2009. 01. 15. 08:31 · OldalGazda →

Legyen benne UTF-8 alapú URL kódolás, meg ha lehet, akkor inkább kötőjel, talán ez jobb bár tapasztalatom szerint az alulvonással sincs gond úgyhogy szerintem ez:

 valami.com/ingatlan-alb%C3%A9rlet

keresőbarát url?

2009. 01. 15. 08:38 · Névtelen hozzászóló →

Ksözönet a válaszért, erre mindenképpen kiváncsi voltam, mielőtt elindítanám az oldalt.

Kulcsszó az URL-ben

2009. 01. 16. 09:18 · Névtelen hozzászóló →

Hello!Szerintetek mennyivel javítja a helyezésemet a google-ban, ha a fő kulcsszó szerepel az oldal URL-jében?

2009. 01. 16. 22:30 · hunvista →

nem tudom, vagy egy olyan érzésem, szerintem lehet, hogy nagyon 🙂

Re: Kulcsszó az URL-ben

2009. 01. 18. 10:57 · OldalGazda →

Konkrétan nehéz százalékot mondani, de vedd figyelembe, hogy ha a kulcsszavad feltűnik az URL-ben, és azt felismeri a Google, akkor kivastagítja, és ezzel is feltűnőbbé válik a Te oldlaladról megjelenő kivonat. Tehát nemcsak a helyezés javításában lehet szerepe, hanem abban is, hogy arányaiban többen észrevegyék az oldaladról megjelenített kivonatot. Azért is nehéz százalékot mondani, mert az URL-ben megjelenő kulcsszavaknak közvetett befolyása is lehet a helyezésekre: sok esetben előfordulhat ugyanis, hogy egy külső oldalon úgy fog megjelenni egy, a Te oldaladra mutató link, hogy a link felirata meg fog egyezni az URL-lel: ebben az esetben pedig az URL-ben szereplő kulcsszó máris egy olyan kulcsszóvá válik, mely az oldaladra hivatkozó külső Linkre rakott kulcsszavak közé fog tartozni. Ilyen relatív gyakran fordul elő domainnévben szereplő kulcsszó esetén, de ha egy értékes/érdekes aloldaladat Mélylinkeléssel hivatkozzák meg, akkor is megeshet.