A weboldal tartalmát összefoglaló szöveg
A Description meta elem az adott weblap tartalmának rövid összefoglalására szolgál. Fontosságát az adja, hogy a Google kereső gyakran ezt az elemet jeleníti meg a Találati rangsorokban, tehát a Listamegjelenés-optimalizálás szempontjából majdnem akkora fontossággal bír, mint a TITLE elem.
A meta leírás a weblap HEAD elemében található, és a következőképpen néz ki:
<META NAME="Description" CONTENT="informatív leírás">
A meta description elemek a Google szerint
http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2007/09/improve-snippets-with-meta-description.html
A Google hivatalos blogjában is megfogalmazott véleménye szerint a jó weblapösszefoglalók kivonatként történő megjelenítése a találati rangsorokban csökkenti a hiába kattintás valószínűségét (tehát amikor a felhasználónak újfent vissza kell mennie a keresőoldalra, mert csalódott az adott találatban) azzal, hogy pontos képet ad az adott URL-en található tartalomról. A túl hosszú leírás, vagy csak egymás után dobált kulcsszavak ezt a feladatot nem tölthetik be, ezért ezekben az esetekben nagyobb a valószínűsége, hogy nem a meta description lesz megtalálható a találati rangsorokban, hanem a Google által — a keresett kulcsszó legszignifikánsabbnak tartott előfordulásához kapcsolódó szövegkörnyezet alapján — készített kivonat. A hivatalos vélemény szerint továbbá az akkurátusan megírt meta leírások noha értelemszerűen növelhetik az átkattintások arányát, az egyes oldalak közötti rangsorra nincsenek hatással.
Érdekes, hogy nem tettek említést a meta leírás kívánatos hosszáról, mindenesetre a Google által megjelenített leghosszabb kivonat 150 karakter körül szokott lenni (159 karakteres volt a leghosszabb, amit OldalGazda valaha látott): ezt mindenképpen érdemes még figyelembe venni.
Hogyan írjunk jó meta leírást (a Google szerint)?
Minden weblapnak egyedi leírása legyen
Az előző bekezdésben idézett megfogalmazás nem azt mondja, hogy a meta leírásnak az adott webhelyen (Domainnéven) található tartalomról kell szabatos leírást adnia, hanem az adott URL-en található tartalomról, magyarán weblapról kell pontos képet festenie, hiszen egy adott keresés során az számít, hogy milyen információ található azon a weblapon, ahová a Google továbbít.
Nagy weboldalaknál természetesen gyakran lehetetlen minden egyes weblaphoz külön, egyedi leírást készíteni. Ebben az esetben is mindenképpen ajánlott legalább a weboldal legfontosabb, a hierarchiában feljebb található illetve a legnépszerűbb weblapoknak kézzel megírni az egyedi meta leírását.
Tények, adatok megjelenítése
A meta leírásnak nem kell feltétlenül összefüggő, mondatokból álló szövegnek lennie. Például egy blogbejegyzés vagy egy hír weblapjának meta leírása tartalmazhatja a szerző nevét, a megjelenés dátumát, stb. Hasonló módon egy webáruház termékadatlapjának meta leírása esetén is összegyűjthetjük az egyébként az oldalon elszórtan található fontos adatokat, mint például gyártó, gyártási év, ár, stb.
A lényeg az, hogy egyrészt a TITLE elemben és a meta leírásban megjelenő adatok ne ismétlődjenek, másrészt pedig legyen egyértelmű, hogy milyen adatokról van szó, tehát például egy könyv esetén ne csak a szerző neve jelenjen meg magában, hanem pl. »szerző: Szerző Neve« formában legyen megadva.
Automatikusan generált leírások
Ha egy webhely minden egyes weblapja emberi közreműködéssel készült (mint például egy híroldal), akkor egyszerűen megoldható a cikk felvitelekor az rövid leírás felvitele is. Ha azonban egy webhely nagyobb adatbázisból generálja automatikusan a weblapokat, akkor gyakran nincs rá mód, hogy mindegyik weblaphoz kézzel írjanak egyedi összefoglaló leírásokat, különösen akkor, ha ezt az adatok felvitelekor nem tették meg.
A nagyobb adatbázisokat megjelenítő webhelyeken ezért legtöbbször az automatikusan, egyes adatbázis mezők alapján generált leírások jelenthetik a megoldást, mindaddig, amíg az eredmény az emberi olvasók számára is érthető, nem túlzottan nagy terjedelmű lesz.
Minőségi leírások
A meta leírások nem láthatóak a webhely látogatói számára, ezért sok weblapon nem is található description meta tag, vagy pedig csak rossz minőségű leírás szerepel rajta. Ne feledjük azonban szem elől, hogy másutt, mint pl. a keresők találati listáiban igenis gyakran megjelenhetnek ezek az elemek. Ha pedig a látogatók számára szabatos és vonzó leírást készítünk, ezzel nemcsak a látogatottság mértékét, hanem minőségét is növelhetjük.
A „Meta leírás” című bejegyzést 2007. 10. 23. napján publikáltam, az azóta már bezárt webni.innen.hu oldalon. Ezt az írást és az innen hivatkozott régi tartalmakat a Webni! Archívum oldalán gyűjtöttem össze. Mivel az utolsó módosítás dátuma: 2014. 06. 08., ezért az itt olvasható információk már részben vagy teljes egészében elavultak lehetnek.
Archivált hozzászólások
kis és nagybetű?
2009. 01. 14. 09:53 ·
Kedves Attila, köszönöm! Kérdésedre válaszolva a rangsorolásban nem számít, úgyhogy nyugodtan írd nagy kezdőbetűkkel. Annyiból viszont számít, hogyha valaki a Google-ben keresve meglátja részben vagy egészben a kis kezdőbetűs dolgokat, akkor vagy nehezebben értelmezi, hogy mi van odaírva, vagy visít rá egyet, és meg se látogatja az oldalad, ha rossz a helyesírás. Node ez utóbbi mondatot nyugodtan vedd csak okoskodásnak, ami csak azt illusztrálja, hogy milyen szempontokat vegyél figyelembe a Meta tagok írásával.
kis és nagybetű?
2009. 01. 14. 10:07 ·
Kedves József!
Köszönöm a válaszod!
A description tagben természetesen nagy betűkkel írom, ha jól értem ez fog megjelenni pl. a Google alatt rövid összefoglalásként. Itt valóban fontos a helyesírás.
Viszont akkor a keywords-ben nem lényeges, hisz azt a felhasználó nem látja, és mindegy, hogy ő a Google-ben kis vagy nagy betűvel keresi, igaz?
Köszönöm,Attila
kis és nagybetű?
2009. 01. 14. 10:15 ·
Igaz, a keywordsben sem kell semmit helytelenül leírjál! Az már más kérdés, hogy van-e jelentősége manapság a keywords meta tag-nek. Szerintem gyakorlatilag nincs, úgyhogy ha szkriptből generálod, akkor rakd be az oldalad kódjába, de ha egyesével kellene sok keywords meta tagot írjál, akkor szerintem inkább kávézgass/teázz az erre szánt időben, vagy az optimalizálás egyéb aspektusaival töltsd az erre szánt időt.
és az ékezet?
2009. 01. 19. 20:10 ·
Szép napot!Erre nem találtam meg választ egyelőre.Számit az ékezet a keywordsben?Azt tapasztaltam, hogy ha ékezet nélkül keresek, akkor a google ügyesen kitalálja általában, hogy mit akarok.Viszont igaz lehet ez a meta részen is?Segítséget előre is köszönöm!Üdv!Tzupi
kis és nagybetű?
2009. 01. 14. 09:03 · Névtelen hozzászóló →
Kedves József!
Nagyon hasznosnak találom a honlapod!Meta tagokkal kapcsolatban kérdezném: számít-e a kis és nagybetű a meta leírásban?Például: Máltai Mentőszolgálat – érdemes-e kis és nagy kezdőbetűvel is beírni, vagy nem számít?
Köszönöm,Erőss Attila