Keresőoptimalizálás, mint hivatás

szeptember 10, 2012

Hogyan lehet jó keresőoptimalizáló szakemberré válni, mennyi idő alatt lehet beletanulni ebbe a SEO szakmába? Nemrég kaptam erre vonatkozó kérdést, amit részben a válasz összetettsége, részben pedig a különösen a válság miatt sokakban felmerülő pályamódosítás miatt talán többek érdeklődésére is számot tarthat.

Keresőoptimalizálás mint szakma

Ha a SEO jónéhány évtizedes múlttal rendelkezne, és az állam vagy a piac fontosnak tartaná hivatalos mederbe terelni a kérdést, akkor valószínűleg csak posztgraduális képzés keretében tanítanák vagy már végzett marketingeseknek, vagy webfejlesztőknek, hiszen egyrészt a SEO a marketingnek (és a webfejlesztésnek) egy szűk szakterülete, másrészt pedig több, egymástól eltérő szakterület ismeretét feltételező, interdiszciplináris szakma.

Ahhoz, tehát, hogy jó SEO szakemberré válhassunk, legalább valamiféle képzéssel vagy azzal egyenértékű tapasztalattal kell rendelkezzünk, mely szoros kapcsolatban áll vagy a webfejlesztés technikai vagy pedig emberi tényezőivel. 

Mint ahogy pszichoterapeuta lehet valaki orvosi vagy pszichológiai képzés után megszerzett további képesítésekkel, úgy jó SEO szakemberré is többféle háttér birtokában válhatunk, de csak miután megszereztük ezeket a további „képesítéseket”.

SEO kompetenciák

Dacára annak, hogy a keresőoptimalizálás maga is egy szűk szegmens, néhány év alatt ezen belül is kialakult többfajta specializáció, így bizonyos megrendelői kört akár anélkül is ki lehet szolgálni, hogy a SEO-hoz kapcsolódó minden szakterülethez konyítanánk. 

Ahhoz ugyanis, hogy meg tudjunk élni a keresőoptimalizálásból, nem kell ahhoz egyszerre tudni angolul profi prezentációkat előadni és képesnek lenni linuxos szervereket kezelni és naprakész ismeretekkel lenni az összes magyar linkgyűjteményről. 

Persze minél több effajta ismeret birtokában vagyunk, annál szélesebb ügyfélkört, annál magasabb szakmai színvonalon tudunk kiszolgálni, de az egyre szélesedő piac és a differenciálódó igények miatt manapság már az is elég, ha csak egy szegmensét uraljuk a szakmának, mint pl. profi linképítők vagyunk, vagy sokak számára tudunk érthető és használható, általános tanácsokat adni.

Mint minden összetett szakterületet, a SEO-t is többféle szinten lehet művelni: minél több időt töltünk a tanulásával, annál magasabb szinten fogjuk tudni űzni. Ha például célul tűzzük ki, hogy mesterszakácsok legyünk, és Michelin-csillagos étteremben főzzünk, nyilván több időbe fog eljutni odáig, mintha egy lángossütő megnyitásához szükséges kompetenciákat szeretnénk összeszedni, de ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy ez utóbbiból ne lehetne akár jól is megélni.

A SEO tanulásának nehézségei

A keresőoptimalizálás mint szakma megtanulásának legnagyobb nehézsége a szakterület fiatalságában, és rohamos fejlődésében keresendő. A szakma fortélyait nem lehet tankönyvből elsajátítani, és nem is tanítják sehol. Bár különböző blogokon, fórumokon, e-bookokban, látszólag rengeteg információ megtalálható, a szakterület szisztematikus megismeréséhez ezek vajmi kevés segítséget jelentenek, ráadásul az egy évvel ezelőtti információk sok esetben már elavultnak számítanak.

A másik nehézséget a téma gyakorlati jellege okozza, hiszen a sokak által hirdetett elméletek olykor köszönőviszonyban sincsenek a valósággal. Kell jónéhány weboldallal folyamatos tapasztalatot nyerjünk annak érdekében, hogy igazán megérthessük a SEO lényegét. Sokan ezért úgy léptek a pályára, hogy volt egy saját, vagy barát/rokon weboldala, melynek optimalizálásával jó eredményeket értek el, és az ott megtapasztalt, megszenvedett tudást alkalmazták sikerrel a későbbi ügyfelek esetén. 

Ha tehát beülhetnénk az iskolapadba, ahol átadhatnák nekünk az elődök által összegyűjtött tudást, sokkal rövidebb idő alatt meg lehetne tanulni a keresőoptimalizálást, de ennek hiányában rengeteg mindent saját bőrünkön kell megtapasztalnunk, tanulás gyanánt.

Összefoglalás

Ha tehát keresőoptimalizálással szeretnénk foglalkozni, akkor megfelelő alapokkal kell rendelkezzünk a webfejlesztés és/vagy az online marketing területéről, amihez még rengeteg tudást, tapasztalatot kell összegyűjtsünk, mint pl. a HTML / CSS / JavaScript / PHP / RegExp valamilyen szintű ismerete vagy akár annak a megtapasztalása, hogy egy adott tevékenység elvégzésével kb. mekkora helyezésjavulás, ezáltal mekkora látogatottságnövekedés várható egy adott oldaltól.

Nem is kell és nem is lehet mindenhez magas szinten érteni: hogy a SEO alapját jelentő számtalan szakterület közül miben fogunk elmélyedni, azt akár a saját érdeklődésünk, akár az ügyfeleink igénye is nagyban be fogja határolni. E folyamat során azonban nagyrészt magunkra leszünk utalva, hiszen nincs és a gyors változások miatt nem is lehet egy olyan sorvezető a kezünkben, ami a szakma elsajátításában segítene, megspórólván a saját tapasztalás rögös és kacskaringós útjait.

Személyes történet

2003-2004 tájékán a keresőoptimalizálás még annyira egyedi dolog volt, hogy az elsők között relatív könnyű volt belépni erre a piacra. Másrészt pedig amit keresőoptimalizálás címen akkoriban lehetett csinálni, a töredéke volt a mai lehetőségeknek. Így akkoriban elmondható volt, hogy talán néhány hónapnyi tudással jártam előrébb, mint a megbízóim, és ennek ellenére hasznos és eredményes munkát tudtam végezni számukra. 

Természetesen ennek a „néhány hónapnyi” plusz tudásnak a megszerzéséhez kellett az az alap, amit akkorra már a weboldalak fejlesztése és az akkor még újnak számító tartalomkezelő rendszerek ismerete terén korábban megszereztem.

Az azóta eltelt lassan tíz év alatt a munkám mellett rengeteg időt töltöttem tanulással, kísérletezéssel, újabb módszerek és technikák keresésével és kipróbálásával, és amíg ezzel a szakterülettel fogok foglalkozni, ez valószínűleg így is lesz.

Válasz

Ha tehát valaki rendelkezik némi webes vagy online marketingges alappal, van olyan, komolyabb oldal a hatókörében, amivel akár kísérletezhet is, esetleg olyan helyen dolgozik, ahol a főnöke ért a SEO-hoz, képességek és ambíció függvényében már akár két év alatt hozzájuthat olyan tudáshoz, amivel ha jól el tudja adni magát és egy kis szerencséje van, el tud helyezkedni a szakmában, vagy saját vállalkozást tud indítani. Ahhoz, hogy valakiből tényleg jó SEO szakember váljon, szerintem akár 4-5 évre is szükség lehet.