Ez a bejegyzés nem arról fog szólni, amit olvasni lehetett az online marketingről 2015-ben, hanem arról, hogy milyen tapasztalásokat hozott az elmúlt év az én életemben. Természetesen az, hogy ki milyen trendeket vélt felfedezni a tavalyi tevékenységében, nagyban függ attól, hogy milyen típusú feladatokba, kihívásokba botlott ügyfelei és saját projektjei esetében. Ennél fogva az alábbi lista természetesen nem lesz se objektív, sem pedig mérvadó.
A Facebook nagyobb mint az AdWords
Noha számos olyan ügyfél van, aki esetében a legjobb választás még mindig az, ha az online hirdetési költés javát a Google AdWords-nél hagyjuk, de számomra valahogy tavaly volt az első olyan év, amikor úgy éreztem, hogy egyre inkább a Facebook hirdetési rendszere válik meghatározóbbá, mintsem a Google-é. Egyre több és több pénzét költöttem el ügyfeleimnek a Facebook-on, és még az a csúfság is megesett, hogy volt olyan ügyfél, ahol – a megtérülés miatt – le is kapcsoltam a Google keresési hirdetéseket.
Néhány éve az AdWords volt az egyetlen hirdetési rendszer, ha széles körű elérést akartál, és számottevően növelni szeretted volna weboldalad látogatottságát fizetett hirdetésekkel – nemcsak Magyarországon, hanem még egy sor, USA-n kívüli piacon. (Jó-jó, volt az Etarget is, de az például nem tud keresési hirdetéseket elhelyezni, többek között). Talán mostanra viszont már csak az egyik – bár kétségkívül még mindig fontos – részévé válik a marketing mixednek.
A Facebook videó nagyobb mint a YouTube
Az elmúlt években előszeretettel hirdettem a YouTube-on, elsősorban TrueView videóhirdetési formátumban, mivel extrém olcsó volt, de ennek ellenére meglehetősen hatékony. Tavaly azonban kiderült, hogy a videók promotálása még hatékonyabb tud lenni a Facebook-on. Itt most nem elsősorban az automatán lejátszódó videókra gondolok, hanem arra, hogy a Facebook sokkal inkább elősegíti, hogy a hirdetett videókkal kapcsolatban édemi diskurzus alakuljon ki a jövendőbeli ügyfelek körében. Míg a YouTube-on szokás szerint a nézőknek csak egy igen kis hányada kommentel, addig a tapasztalatom szerint a Facebook-on az érdeklődők ennél jóval gyakrabban szóltak hozzá értelmesen, érdekesen, neadj’isten lelkesen.
És hát mi más lenne minden marketinges álma, minthogy a jövendőbeli ügyfelek egymás véleményét kérdezgessék, vagy egymás neveit írják be a hozzászólásaikba, hogy értesítsék a barátaikat egy adott promotált videotartalom megjelenéséről?
Nagyobb rendetlenség
Vegyük az AdWords-öt, a Facebook-ot, meg még néhány újabb versenyzőt, mint pl. a LinkedIN, Instagram, Twitter – és igen hamar komplex, többcsatornás marketingkampányok menedzselésének a kellős közepén találjuk magunkat, olykor még kisebb ügyfelek, egyszerűbb üzleti modellek kiszolgálása esetén is. Ahogy pedig a dolgok egyre inkább komplikálódnak, egyre nagyobb az esélye, hogy elvesszünk benne, ne lássuk meg a fától az erdőt.
Az egyik hozománya ennek a tendenciának például az, hogy nem kevés időt töltöttem azzal, hogy hogyan nevezzem el a kampányaimat, remarketing listáimat, konverzióimat, eseményeimet, stb. Igen gyakran eléggé összetett nómenklatúrát kellett kitaláljak ahhoz, hogy hatékonyan tudjak dolgozni egyszerre több csatornával és számos rajtuk futó kampánnyal. És ez csak egy mellékhatása volt annak, hogy egyszerre több csatornán kellett kezelnem a reklámköltéseket.
Google Tag Manager mint marketing vezérlőpult
Komplex érdeklődőből vásárlóvá válási folyamatok meghatározása és mérése esetén, számos lépés és több csatorna figyelembevételével, nagy valószínűleg meglehetősen összetett Google Tag Manager beállítások fognak előállni – persze megint csak egy átgondolt nevezéktannal, ami átlátható módon címkézi a különböző követőkódokat a különböző interakciók esetén, melyeket mérni szeretnél.
Ennél fogva a Google Tag Manager egyes esetekben már szinte egy online marketing vezérlőpulttá nőtte ki magát: egy hellyé, ahol át tudod tekinteni azt, hogy mit, hol, hogyan, mivel mérsz – bár egyelőre az eredmények itt nem látszanak. Ráadásul sokszor még egy olyan logikai réteget is hozzáadhatsz mindehhez, amit az aktuális tartalomkezelő rendszered nem igazán tudna leképezni – például, hogy bizonyos követőkódokat csak az első oldalletöltés alkalmával tölts be.
Folytatás: Online Marketing trendek 2015-ben II. rész – Ahogy én láttam
Image credits – Fotózta: kazuend. Forrás: https://unsplash.com/photos/tVCu6V-IcSI
bigger magyarul (ebben a kontextusban): fontosabb
oxforddictionaries.com/definition/english/big#big__12
Kár, hogy aki otthonosan mozog az angol nyelvű szakirodalomban, az némileg kezdi elfelejteni a saját anyanyelvét, és nem érzi, milyen förmedvény például az efféle megfogalmazás: ‘A Facebook videó nagyobb mint a YouTube’
nagyobb (ebben a kontextusban) > (kacsacsőr)
Kár, hogy aki ennyire szépen beszél magyarul, az némileg kezdi elfelejteni az emberi érintkezés alapvető szabályait, és nem érzi mekkora trollkodás például egy ilyen névtelen hozzászólás…