Melyek a keresésoptimalizálás minimális feltételei?

október 26, 2009

Minden weboldal keresésoptimalizálása elképzelhető, azonban van néhány minimális feltétele annak, hogy egy weboldalt valóban hatékonyan lehessen optimalizálni. Amíg saját magunk kíséreljük meg növelni weboldalunk keresők felől érkező látogatottságát, meglehet, nem is annyira fontos tényező a hatékonyság, azonban ha egy szakembert kívánunk megbízni mindezzel, már teljesen más szempontok is mérlegelésre kell kerüljenek.

Ahhoz, hogy egy keresésoptimalizáló szakemberre bízzuk weboldalunk optimalizálását, az alábbiak megléte szükséges:

  • saját domainnév
  • saját tárhely
  • profeszionális weblap

Saját domainnév

Építkezne-e Ön másnak a telkén?

A „Legyen-e saját domainnevem, vagy elégedjek meg egy webszolgáltató által nyújtott domainnévvel?” kérdést akár ezzel a végtelenül egyszerű hasonlattal is érzékeltetni lehet. Ha ugyanis a weboldalunk címe a sajátdomainem.hu helyett csak azéncímem.ingyenesszolgáltató.hu vagy szuperwebshopszolgáltató.hu/énboltom jellegű, akkor e cím felett nem rendelkezünk teljes befolyással: az ingyenesszolgáltató.hu vagy a szuperwebshopszolgáltató.hu egyik napról a másikra beszüntetheti szolgáltatását, vagy pedig akár heteken át elérhetetlen lehet, netán egyszer csak fizetőssé teszi korábban ingyenesen kínált szolgáltatását, vagy elfogadhatatlan módon emeli árait. Mindkét esetben számolhatunk azzal, hogy ebben az oldal keresőoptimalizálása gyakorlatilag pocsékba ment, hiszen a keresésoptimalizálás elválaszthatatlan része a domainnév.

Saját tárhely 

Viszonylag gyakran találkozni olyan megkeresésekkel, amikor a weboldal tulajdonosának van ugyan saját domainneve, azonban a domainnév egy ingyenes tárhelyre, vagy valamilyen „csináld magad” jellegű weboldal-szolgáltató szerverére mutat. Ilyen felállások esetén gyakran előfordul, hogy egy egyszerű trükkel pusztán a látogatók számára tűnik úgy, hogy az adott weboldal a saját domainnevünk alatt jelenik meg, valójában az  valahol a szolgáltató címe alatt fut.

Van például egy olyan hárombetűs (nem ingyenes!) szolgáltató cég, mely nem képes technikailag korrekt módon megoldani, hogy a weboldal valóban az adott domainnév alatt jelenjen meg. Ha tehát már van saját domainnevünk, az sem feltétlenül elég. Ha azonban saját tárhelyünk van (ahová szabadon feltölthető a tetszés szerint kialakított weboldal, és nem pedig néhány előredefiniált sablon között választva építhetjük akár magunk is weboldalunkat vagy webshopunkat), újabb fontos lépést tettünk meg ahhoz, hogy professzionális módon növelhessük az oldal látogatottságát.

Professzionális webhely

Vásárolna-e Ön egy olyan könyvet, amit kézzel írtak egy kockás füzetbe?

Manapság már számos olyan eszköz létezik, mellyel játszi könnyedséggel weboldalnak látszó tárgyakat lehet létrehozni, ezért sokan képesek látszólag funkcionáló weboldalakat létrehozni. Ha autodidakta módon alkotjuk meg weboldalunkat, vagy pedig egy weboldalkészítéssel kacérkodó ismerősünket, rokonunkat bízunk meg azzal, hogy szívességből készítse el oldalunk, igen könnyen előfordulhat, hogy technikai szempontból értékelhetetlen eredmény születik. 

Ellenben ha értő kezekre bízzuk weboldalunk elkészítését, sokkal nagyobb a valószínűsége, hogy nemcsak a laikusok számára fog weboldalnak tűnni oldalunk, hanem a keresőszolgáltatások számára is. Sajnos a profi webfejlesztő megléte sem garancia minden esetben arra, hogy a weboldal keresőbarát legyen, de ebben az esetben egyrészt kérhetjük a hibák javítását a webfejlesztőtől, másrészt pedig — mivel az alapok már megvannak — a keresőoptimalizálással foglakozó szakember a weblapok újraírása nélkül is optimalizálni tudja az oldalt.

A weboldal komolyságáról

A fentiek meglétének nemcsak technikai szempontból van jelentősége, hanem sajnos tükrözi egy weboldal komolyságát is.

Nyilván sokan vannak, akik nincsenek tisztában a saját domainnév, a saját tárhely, és a tisztességesen elkészített weboldal fontosságával, hiszen látszólag az ingyenes tárhely, a szolgáltató által nyújtott aldomain és a Word-del készített weboldal is működik. Közülük sokan akár minden probléma nélkül ki tudnák fizetni egy profi weboldal árát, azonban abban a hitben élve, hogy a mostani oldaluk is teljes értékű megoldás, értelemszerűen inkább az olcsóbb utat választják.

Egy, a weben otthonosabban mozgó kívülálló számára azonban mindez akár azt is mutathatja, hogy az oldal tulajdonosa nem tud vagy nem akar évi pár ezer forintot kifizetni saját domainnévre és tárhelyre, továbbá nem tudja kifizetni a weboldal fejlesztésének pár tízezer forintos egyszeri költségét. Ez pedig könnyen azt a látszatot keltheti, hogy a weboldal mögött álló cég, szolgáltatás vagy termék annyira rosszul megy, hogy képtelenség belőle kigazdálkodni ezeket a költségeket.

Amikor pedig egy ilyen oldal tulajdonosa érdeklődik weboldala látogatottságnövelésével kapcsolatban, a megkeresett keresésoptimalizáló szakemberekben óhatatlanul felmerül a kérdés, hogy érdemes-e érdemben foglalkozni a megkereséssel: aki ugyanis látszólag nem tud kifizetni pár ezer forintot sem egy saját domainnévre, hogyan lenne képes kigazdálkodni a keresőoptimalizálás pártízezres költségét?

És ha a konkurenciának is ilyen oldala van?

Hogy lehet, hogy a konkurencia egy hasonlóan ingyenes tárhelyen levő, igénytelen, amatőr weboldallal mégis az első helyezett tud lenni a legfontosabb kulcsszóra?

Ha egy olyan oldal jelenik meg jó helyezéseken egy kulcsszóra, ami a fent leírtak szellemében egyébként nem nyújtana megfelelő alapot a professzionális keresőoptimalizáláshoz, akkor az esetek túlnyomó többségében két eset valószínűsíthető:

  • A vizsgált kulcsszóra nagyon könnyen el lehet érni jó eredményt, mert kicsi a konkurencia, vagy a konkurens cégeknek közül mindnek csak nagyon alacsony színvonalú webes jelenlétre telik. Ebben az esetben Önnek sincsen szüksége komoly SEO szakemberre. Elég, ha utánaolvas az interneten, vagy akár ezen a weboldalon, hogy mit kellene megtennie a jobb helyezések érdekében, majd az olvasottakat megpróbálja megvalósítani azon a szinten, amit megértett a leírt tanácsokból.
  • Az oldal tulajdonosa inkább szabadidővel mint pénzzel rendelkezik, ezért azt, hogy nem tudott egy komoly weboldalt plusz domainnevet és tárhelyt megfizetni, nem elhanyagolható mennyiségű plusz munkával kompenzálta (gondoljunk csak pl. azon katalógusok sokaságára, melyek visszautasították az ingyenes tárhelyen levő oldalát). Noha a szükségesnél jóval többet dolgozott azért, hogy e helyezéseket elérje, mivel a saját idejének értékével vagy nincs tisztában, vagy nem tudja idejét pénzre váltani, ezért ez nem volt szempont.

Összefoglalás

A fent leírtak tehát nem azt jelentik, hogy ne lehetne látszólag kiváló eredményeket elérni ingyenes tárhelyen levő és/vagy házi készítésű weboldallal, pusztán arra hívnák fel a figyelmet, hogy ilyen oldalakkal kapcsolatban nem kifizetődő SEO szakembert megbízni a látogatottságnöveléssel. Az már más kérdés, hogy komoly keresőoptimalizáló szakembernek tekinthető az, aki vállalná, hogy ilyen alapokra építkezzék.

Amatőr weboldalt tehát sajnos nem lehet professzionális módon optimalizálni, hiszen hiányoznak ehhez a technikai feltételek, mely által hiába csináljuk végig ugyanazt ugyanúgy, mint egy profi weboldal esetében, az eredmények sokkal rosszabbak lesznek. Ráadásul — mivel az amatőr weboldalakat az optimalizálás során fontos partnerek is fenntartásokkal kezelik — nem is lehet ugyanazt, ugyanúgy megcsinálni egy ilyen weboldallal: például a linképítés során gyakran tapasztalhatjuk, hogy nem tudjuk felvetetni egy csomó helyre oldalunkat, mert pl. az ingyenes tárhelyen található weboldalak linkfelvételi kérelmét sokhelyütt élből elutasítják.