Ha egy laikus a SEO alapjai iránt érdeklődik, akkor leggyakrabban olyan technikai információkkal fog találkozni, melyek bár tételesen felsorolják az optimalizáláshoz szükséges paramétereket, eljárásokat, eszközöket, azonban vajmi kevés szót ejtenek arról, hogy mi is az egész lényege. Kb. olyan ez, mintha egy szakácskönyvben csak a szükséges nyersanyagokat tárgyalnák, az étel elkészítéséről pedig egy szót sem ejtenének.
Keresőoptimalizálás lényege a webfejlesztő szerint
Mivel sok, valamilyen szinten keresőoptimalizálással (is) foglalkozó cég illetve szakember elsősorban vagy eredendően webfejlesztő lenne, ezért kézenfekvő, hogy az optimalizálással kapcsolatos kérdéseket is leginkább technikai szemszögből közelíti meg.
Az ilyen szakemberek weboldalain a keresőoptimalizálásról szóló bevezető igen gyakran a SEO szempontjából kitüntetett szereppel bíró elemek felsorolásába torkollik, gyakran pedig különféle eszközöket is nyújtanak olvasóiknak az egyes technikai paraméterek „ellenőrzésére”.
Sokszor előfordul ezért, hogy amikor egy programozói háttérrel rendelkező szakember SEO ajánlatot ad, akkor szinte kizárólag csak a technikai paraméterekre koncentrál. Ezek közül lehet fontos is mint az egyedi Title és Meta Description elemek, lehet kevésbé lényeges is mint például a kulcsszósűrűség, vagy egyáltalán nem lényeges mint a szemantikailag tökéletes és szabványos HTML kód.
Olyannal is találkoztam már, hogy egy webfejlesztő akkurátusan odafigyelt rá, hogy megbízói számára készített szájtról linkelje az összes általa készített és saját weboldalt, csak éppen a kérdéses szájt tartalmából semmit sem lehetett látni a keresőkben, alapvető technikai hibák miatt.
SEO a Google szerint
A keresőoptimalizálás terén fogódzkodót kereső megrendelők, weboldal-tulajdonosok azonban a Google-től sem várhatnak sokkal többet e téren. Lehet, hogy azért, mert gyakran programozói háttérrel rendelkező kollégák kerülnek oda, hogy pl. megírjanak egy Keresőmotor-optimalizálási útmutatót kezdőknek, de lehet, hogy csak azért, mert sokkal kényesebb kérdés lenne arról beszélni, hogy mi is a keresők szerepe, a keresők célja, ebben a rendszerben hol található a webmester, és ennek mentén hogyan lehet minél hatékonyabb együttműködést kialakítani. Ebben az útmutatóban ahelyett ugyanis, hogy e lényegi kérdésekről szót ejtenének, tételesen végigmennek a weboldalak egyes technikai paramétereinek megfelelő kialakításán.
Optimalizálás a megrendelők szerint
Nem csoda, hogy azok a megrendelők, akik megpróbálnak utánaolvasni annak, hogy miben is rejlik úgy általában a keresőmarketing lényege, csak ritkán találkoznak olyan leírásokkal, melyek nemcsak a hozzávalókat közlik a recepthez, illetve nemcsak laikus számára nehezen érthető, vázlatos szinten ejtenek szót a szükséges teendőkről (mint pl. készítsünk paprikás rántást ha már zsírjára sült), hanem részletesen elmagyarázzák a pontos teendőket, és azt is, hogy ezek mögött milyen alapelvek és összefüggések állnak.
Ezért pedig a megrendelők döntő többsége nem látja át a keresőoptimalizálás mögött húzódó mozgatórugókat, nincs tisztában az optimalizálás természetével, nem tudja, hogy a SEO nagyrészt pusztán médiaismereti kérdés, másrészt a keresőoptimalizálás a reklám egyik vállfaja, és csak harmadrészt jelent keresőbarát webfejlesztést, annak minden technológiai hátterével együtt.
Részletek az egész nélkül
Mindennek aztán gyakran az lesz a következménye, hogy mind a „SEO szolgáltató”, mind a megrendelő meg van győződve arról, hogy az adott oldal jól keresőoptimalizált, holott kb. ez csak egy-egy részletére igaz az oldalnak: létezik pl. egyedi Title elem, de nem megfelelő szöveggel rendelkezik, vagy jól megoldott a navigáció, csak éppen a weblapok hierarchikus szervezése nem megfelelő, vagy — ami talán a leggyakoribb — keresőoptimalizálás során ügyet sem vetnek a megfelelő szövegek megírására vagy akár a külső linkek szerepére.
Egyre jelentéktelenebb részletek
Manapság, ahogy egyre inkább elterjednek a modern tartalomkezelő rendszerek, egyre kevésbé lesznek fontosak a technikai paraméterek, hiszen sokukat alapból hozza a használt rendszer: nem kell tudni, hogy néz ki pontosan egy Meta Description tag kódja, azt sem kell tudni, mi az hogy validált HTML, számos szükséges funkciót sem kell belefejleszteni az oldalba, csupán egyvalamit kell érteni: hogy hogyan kell jól kihasználni a látogatottság növelése érdekében a tartalomkezelő rendszerek, mint pl. a WordPress, Drupal vagy a Plone által nyújtott funkciókat. Ehhez pedig egy újfajta látásmódra van szükség, mely a lényegi összefüggésekre koncentrál, nem pedig az egyre kisebb jelentőségű technikai részletekre.