A látogatók az őket érdeklő információk (válaszok) eléréséhez az egyes webhelyek és weblapok között navigálnak. Míg egy adott webhelyen belül a navigációt a webmesterek oldják meg, addig a web egészén ugyanezt a szerepet a keresők töltik be, sokszor részben kiváltva a webmesterek által kitalált, saját oldalukon belüli navigációs lehetőségeket is.
Minél kevesebb kattintás
Mivel túl sok információt nem praktikus egyetlen weblapon megjeleníteni, ezért már a legtöbbször egy adott webhelyen belül található tartalmat is több weblapra kell bontani. A több kisebb információegységet tartalmazó lapokat pedig linkek kötik össze, melyekre kattintva navigálhatunk a keresett információ fellelési helyére.
Minél többet kell kattintani egy adott információ megtalálásához, annál kényelmetlenebb ez a felhasználóknak, és annál nagyobb a valószínűsége, hogy a felhasználó egy kevesebb kattintással elérhető válasszal kecsegtető módszerhez nyúljon, kiváltképp, ha nem látható előre, még hány kattintástól van a céljától. Például ha már túl sokat bolyongott hiába egy oldalon a navigációs menü segítségével, akkor hajlamos az oldalon belüli keresésre szolgáló keresőmezővel próbálkozni.
Összességében tehát minél több a kattintás, annál nagyobb a felhasználók lemorzsolódása, annál több látogató hagyja el az oldalt, és keres választ máshol kérdésére.
A webmesterek ezért igyekeznek oldaluk navigációs lehetőségeit úgy kitalálni, hogy minden a lehető legkevesebb kattintással, a lehető legátláthatóbb módon megtalálható legyen.
Keresők mélylinkelése
A keresők is törekednek az adott válaszok felleléséhez szükséges kattintások minimalizálására, ők is igyekeznek minél rövidebb elérési utat biztosítani a tartalmakhoz. Sok esetben ezért a keresők nem a keresett információt tartalmazó webhely nyitólapjára irányítják a látogatókat, hanem mélylinkeléssel közvetlenül az adott kérdésre válaszoló aloldalra vezetik a látogatókat, megspórolva ezzel a találatként kijelzett weboldalon belül a konkrét információ hozzáféréséhez szükséges kattintásokat. A kereséssel ugyanis nem arra vagyunk kíváncsiak, hogy melyik webhelyen található egy adott válasz, hanem arra, hogy pontosan hol, az oldalon belül melyik weblapon, melyik cikkben kapunk választ kérdésünkre.
Keresők mint a webhelyek nyitólapjai
Mivel a webhelyek látogatásainak nagy része a keresőkben kezdődik, ezért a keresők (konkrétan a találati rangsoraik) igen gyakran a webhelyek 0. lapjaként működnek. Ráadásul a keresők felől érkező látogatók gyakran először nem a webhely nyitólapjával, hanem a webhelyről származó valamely egyéb weblapról kijelzett találattal találkoznak, ezért előfordulhat az is, hogy sosem kerülnek a választ nyújtó webhely nyitólapjára: ebben az esetben teljes mértékben a keresők töltötték be a webhely nyitólapjának szerepét, többé-kevésbé kiváltva a webmesterek által nyújtott oldalon belüli navigációs lehetőségeket.