Cégünk egyrészt közvetlenül is megjelenhet a Facebook-on, másrészt pedig weboldalunk segítségével is növelhetjük láthatóságunkat a Facebook felhasználói számára; de nemcsak mi jelenhetünk meg a közösségi szájton, hanem a Facebook is megjelenhet oldalunkon. Ennek a kétoldalú integrációnak pedig egyrészt a közösségi oldal felhasználóival kialakított rendszeres kapcsolat, másrészt pedig a közösségi értékítéletek „mások által is csinosnak mondott” hatása lehet a legkézenfekvőbb haszna.
Hol jelenhetünk meg a Facebook-on?
Miután saját nevünkben regisztráltunk a Facebook-on, létrehozhatunk egy speciális profilt, amit mostanában Facebook Oldalnak hívnak leginkább. Mivel a Facebook alapelvei közé tartozik, hogy minden felhasználói profil mögött valóságos embernek kellene állnia, ezért a cégek és szervezetek számára létrehozott „profilok”-hoz nem tartoznak külön belépési adatok, hanem az oldalt létrehozó magánszemély és az általa adminisztrátorként megadott ismerősei kezelhetik azt, ill. válthatnak egy olyan speciális üzemmódba, amikor kvázi az adott oldalnak megfelelő cég nevében lépnek fel: kommentálnak, lájkolnak, hoznak létre új bejegyzést.
A Facebook Oldalaknak a személyes profilokkal ellentétben nem ismerősei, hanem — mondjuk így — rajongói vannak: emberek, akik az adott oldal lájkolásával, tehát tetszésnyilvánításuk által válnak „ismerőseivé” a kérdéses oldalnak ill. cégeknek. Ha cégünk Facebook Oldalán közzéteszünk egy új bejegyzést, az ismerőseink belépvén a Facebook-ra, saját hírfolyamukban is láthatják az általunk közzétett tartalmat, anélkül, hogy meg kellene látogatniuk Oldalunk. A hírfolyamban ugyanis egymás alatt, időrendi sorrendben jelennek meg többek között barátaink, ismerőseink, és a lájkolt Oldalak legújabb tartalmai.
Noha a Facebook Oldalakon statikus, évek múlva is könnyen elérhető információkat is közzétehetünk, a velünk kapcsolatban álló ismerősök hírfolyamán azonban csak időlegesen jelenhetünk meg: csak addig van esély arra, hogy felfigyelnek üzenetünkre, amíg az újabbnál újabb egyéb információk le nem nyomják olyan „mélységekbe”, ahová más sohasem szkrolloznuk le. Ráadásul minél több ismerőse van valakinek, és minél kevésbé szűri a hírfolyamán megjelenő tartalmakat, annál nagyobb információáradatból kell kitűnnie tartalmunknak, és magunkra vonni a korábban már ismerőssé lett felhasználók figyelmét.
A Facebook-on azonban nemcsak a rendszeren belül képződött tartalmak, hanem külső weboldalakról származó tartalmak is megjelenhetnek. Ha például weboldalunk egyik látogatójának annyira tetszett az oldalunkon található információ, hogy azt lelkesen meg szeretné osztani ismerőseivel, akkor elképzelhető, hogy még akkor is felteszi üzenőfalára a kérdéses tartalomra mutató linket, ha nem nyújtunk neki ehhez eszközöket: nem élünk azokkal a lehetőségekkel, melyeket a Facebook kínál külső tartalmak minél kényelmesebb Facebook-on belüli megjelenítésére.
Hol jelenhet meg a Facebook weboldalunkon?
Nemcsak mi jelenhetünk meg azonban a Facebook-on, hanem a Facebook is megjelenhet oldalunkon különféle funkcióival, eszközeivel. A Facebook ugyanis olyan interakciós lehetőségeket kínál az oldalgazdáknak, melyek fő funkciója az oldal tartalmaival kapcsolatos véleményünk kifejezését és barátainkkal történő megosztását szolgálja.
Aktuális és részletes bemutatásuk itt található: http://developers.facebook.com/docs/plugins/
Lehetséges például külső weboldalakra külön regisztráció nélkül, pusztán Facebook profilunk segítségével két gombnyomás eredményeképp belépnünk, továbbá külön regisztráció és azonosítás nélkül is hozzászólhatunk külső weboldalakon megjelenített bejegyzésekhez Facebook profilunk használatává.
A számtalan lehetőség közül a legelterjedtebb két szolgáltatásnak számít egyrészt a Like gomb, másrészt pedig a Likebox-nak hívott elem:
Like (Tetszik) gomb
A like gomb segítségével egyszeri interakcióba kerülhetnek az olvasók weboldalunkkal. Ha a Facebook felhasználói profilommal belépve megnyomom a Like gombot, akkor
- a weboldalon ezt történik: egyrészt a gomb mellett megjelenő szám minden látogató számára látható módon eggyel nő, én és ismerőseim ugyanezt a weblapot meglátogatva pedig láthatják azt is, hogy nekem tetszett az adott weblap.
- a facebook-on ez történik: megjelenik a hírfolyamomban és az ismerőseim hírfolyamában a lájkolás ténye a lájkolt tartalom rövid leírásával, címével és linkjével
A „tetszik” gomb segítségével tehát egyszeri, egyirányú interakcióba kerülök egy külső oldallal — annak valamely, az általam lájkolt tartalomhoz tartozó weblapját jelenítem meg saját és ismerőseim számára látható hirfolyamokban a Facebook-on belül. Az oldal tulajdonosa pusztán azért, mert lájkoltam egy tartalmát, nem fog tudni kapcsolatba lépni velem, és további híreket sem tud majd küldeni számomra. Fontos körülmény továbbá, hogy itt nem egy cég, egy egész webhely vagy portál promóciójáról van szó, hanem annak pusztán egy weblapjáról, egy tartalmáról, egy bejegyzéséről, termékéről, stb.
Like box (Tetszik doboz)
Noha a Like box-nak is részét képezi a sima változathoz hasonló „Tetszik” gomb, azonban ennek lényegileg más a funkciója. A like box ugyanis gyakorlatilag Facebook Oldalak, tehát cégekhez tartozó Facebook profilok népszerűsítését és ismerősszerzését szolgálja. Ha itt nyomom meg a tetszik gombot, akkor
- a weboldalon ez történik: hasonlóan nő a like gomb mellett megjelenő szám egyel, mutatva minden későbbi látogató számára, hogy a Like Box-hoz tartozó Facebook Oldalnak egyel több rajongója, ismerőse lett,
- a facebook oldalon ez történik: fontos különbség, hogy a Like Box-ban található tetszik gombra kattintva egyúttal kedvelőjévé, tehát gyakorlatilag ismerőseivé is válunk a kérdéses Facebook Oldalnak, tehát értesülni fogunk az Oldal tulajdonosa által a Facebookra feltett új tartalmakról: az a fent tárgyalt módon meg fog jelenni hírfolyamunkban.
Like box és like button
Míg a sima „tetszik” gomb arra szolgál pl. hogy felhívjam ismerőseim figyelmét egy érdekes blogbejegyzésre, addig a Like Box-ban található Tetszik gomb megnyomásával az éppen meglátogatott oldal mögött álló cég ismerőse leszek, ezáltal a jövőben további információkat kaphatok tőlük, de ismerősként akár magam is információkat küldhetek el, helyezhetek el a cég Facebook Oldalán.
Mi haszna van a Facebook jelenlétnek?
Bár vélhetőleg a jövőben egyre szélesebb kör számára lehet érdemes megjelenni a Facebook-on, jelenleg a Facebook-os jelenlét építgetése egy átlag oldalgazda számára manapság két fő haszonnal kecsegtet:
- hírek, események, történések, akciók minél szélesebb körben való terjesztése a Facebook felhasználók és ismerőseinek segítségével: nemcsak Facebook Oldalunk, hanem weboldalunk látogatottságát, visszatérő látogatóink számát is közvetlenül növelni tudjuk ezáltal.
- cégünk, szolgáltatásunk, termékünk megbízhatóságának, gondolataink népszerűségének lehet fokmérője, hogy hányan lájkolták valamely weblapunk, vagy pedig Facebook Oldalunk: ha egy új látogató érkezik oldalunkra, és ott látja, hogy milyen sokan lájkoltak már bennünket, úgy könnyebben kiépülhet a bizalom irántunk.
A jövőben azonban egyre több helyen lehet növekvő szerepe például a lájkolások számának. Eljöhet akár az az idő is, amikor X számúnál kevesebb lájkolás egy adott méretű cég vagy adott típusú blog számára önmagában zsenánt lehet, ezért pl. lájkolásnövelő szolgáltatásokat kell igénybe venni, de akár már napjainkban is megfigyelhető, hogy a keresők üzemeltetői is keresik az útját annak, hogyan építsék bele rangsorolási algoritmusaikba a közösségi visszajelzéseket. Elég csak a Bing és a Facebook együttműködését vagy a Google +1 kezdeményezését említeni e témában.
Kinek éri meg jelen lenni a Facebook-on?
A fentiekből következik, hogy elsősorban azoknak érdemes energiát fektetni Facebook-os jelenlétükbe, akik rendszeresen izgalmas, hírértékű, egyszóval mások számára érdekes témákat, tartalmakat tudnak előállítani, vagy weboldalukon maguktól létrejönnek ilyen, közérdeklődésre számot tartó tartalmak. Másodsorban pedig azoknak a szolgáltatóknak, cégeknek éri meg a Facebook jelenlétbe energiát ölni, akiknek kellő számú, Facebook-on is aktív, vagy pl. különböző kedvezményekkel, nyereményjátékokkal aktívvá tehető ügyfelük, látogatójuk van.
Ha ugyanis nincs kellő számú, szolgáltatásaink, termékeink iránt lelkesedő, márkanevünk iránt elkötelezett látogatónk, ügyfelünk, akkor csak pár személyes ismerősünk fogja lájkolni oldalunkat, így a tetszésnyilvánítások száma lehangolóan alacsony lehet. Ráadásul, ha Facebook Oldalunkon nem jelentkezünk rendszeresen frissülő tartalommal, hiába leszünk fenn a Facebook-on, minimális láthatóságunk miatt senki sem fog Oldalunkra tévedni.
Összefoglalás
Ha tehát szeretnénk létrehozni egy céges bemutatkozó oldalt, de nem tervezünk folyamatosan foglalkozni újabb tartalmak előállításával, akkor a Facebook ugyanúgy nem a mi megoldásunk lesz, mint akár a céges blogolás. Élvezzük tehát azt a pár évet, amíg nem válik abszolút nélkülözhetetlenné a közösségi oldalakon való céges jelenlét, de ne tévesszük szem elől azt a rohamos fejlődést, ami ezen a területen tapasztalható.
Ha azonban szociális típusok vagyunk, és hajlandóak vagyunk folyamatosan időt szánni Facebook jelenlétünk építésére, és mindarra, amire ehhez szükség van, akkor érdemes szenvednünk a Facebook jelenleg még elég csökevényes, korlátozott, és sokszor nem is megfelelően működő funkcióinak megismerésével és alkalmazásával.