Egy átlagos weboldal fejlesztése esetén manapság van pár olyan webfejlesztési feladat, amire hagyományos formájában legalábbis, egyáltalán nem éri meg költeni. Ilyennek számít az egyedi webprogramozás, az egyedi webdizájn és még jónéhány alacsony hatékonyságú hirdetési forma is.
Egyedi webprogramozás
A tartalomkezelő rendszerek (CMS rendszerek) az elmúlt évek rohamos fejlődése révén lassan eljutnottak abba az érettségi stádiumba, amelybe például az irodai szoftverek az új évezred első éveiben: szinte minden hétköznapi feladatra jó megoldást nyújtanak, meglehetősen sok de facto sztenderd megoldással. Pl. a WordPress alapú rendszerekkel a blogokon kívül manapság már a legtöbb céges bemutatkozó oldal, de akár komolyabb tartalmakat felvonultató oldalak is elkészíthetőek. Bár sok webfejlesztő biztos vitázna ezzel a kijelentéssel, de e tartalomkezelő rendszerek esetén ha olyan funkciót kérünk, amire nagymértékű fejlesztést javasolnak, akkor valószínűleg tévúton járunk —mivel olyan, konvencionálistól eltérő funkciót kívánunk kifejlesztetni, melyet látogatóink úgyis csak nehezen fognak megérteni és használni, már ha veszik rá egyáltalán a fáradtságot.
Egyedi webdizájn
Szintén a tartalomkezelő rendszerek, és ezen belül is a WordPress rendszerek elterjedtsége révén manapság már számos olyan minőségű, annyira átgondolt és részletes kidolgozású websablon érhető el pártízezer forintos áron, amit ha egyedileg szeretnénk kifejlesztetni, az szinte aranyárban lenne. Az egyedi funkciókhoz hasonlatosan a nagyon egyedi dizájnok kifejlesztése is gyakran azzal a hátránnyal jár, hogy túlságosan elrugaszkodunk azoktól a sémáktól, amit a látogatók más oldalakról már ismernek, és ezt megszokva könnyen tudnak kezelni, így arányaiban sokkal többen fogják csalódottan elhagyni oldalunkat. Ezért is megéri már meglévő tervekből kiindulva, pusztán azok testre szabására költeni.
„Hagyományos” online hirdetések
A weboldal-tulajdonosok tudatlansága és az értékesítéskor alkalmazott agreszív technikák miatt még mindig számos olyan online „hirdetési” lehetőség is létezik, amire egy fillért sem szabadna kidobni. Az ilyen kétséges megtérülési hirdetési lehetőségek közös jellemzője, hogy a hirdetést ajánló cég képtelen garantálni, hogy mennyi látogatót kapunk a pénzünkért, illetve ha netán mégis valamilyen ezzel kapcsolatos becslésekbe bocsájtkoznának, akkor pedig a kattintás alapú hirdetési lehetőségekhez képest nagyságrendileg nagyobb egy látogató megszerzésére jutó költség jönne ki. Ha tehát rákérdezve arra, hogy mennyi látogatót garantálnak a pénzünkért nem kapunk egyértelmű, meggyőző választ, akkor ne is költsünk egy fillért se az adott csarotnára.
Összefoglalás
A weboldalak döntő többségénél tehát sokat spórolhatunk azzal, ha nem magunk próbáljuk meg feltalálni a spanyolviaszt, hanem építünk mások munkáira – legyen szó ingyenes tartalomkezelő rendszerről, vagy fizetős webdizájn sablonokról. A spórolás másik fontos lehetősége, ha tudjuk, hogy a leghatékonyabb hirdetési lehetőségekhez, a keresőhirdetésekhez képest mit várhatunk legalább cserébe a pénzünkért egy eleddig nem próbált online megjelenési forma esetében.
Tisztelt Oldalgazda!
Abszolult nem értünk egyet a fent leírtakkal. Ezzel nemcsak a saját munkánkat – hanem ügyfeleinket is szeretnénk megvédeni. A tartalom kezelő rendszerek és a hozzá megszerezhető sablonok jók – mi is használunk belőlük, de! egy jól átgondolt egyedi sablon vagy speciális funkciók hozzáadása kikerülhetetlenek néha – ugyanis vannak olyan kényelmi funkciók melyet még mások nem programoztak le. Ezért egyedi fejlesztésű oldalakra szükség van. Ismerek olyan céget aki egyedi webáruházat fejlesztetett és többszörösen visszahozta az árát – míg ugyanezt sablonnal és egyszerű CMS rendszerrel nem tehette volna meg – pusztán a termékkörök és az extra funkciók hiánya miatt. Egyébiránt jól átgondolt írás, amit fent megírt kedves Oldalgazda, csak túl elrugaszkodott.
Kedves Levente!
Én azt gondolom, hogy sokkal több oldal készül egyedi fejlesztéssel mint kellene, ezzel fölösleges költségekbe verve a megbízókat. Ennek indokai például:
– Sok webfejlesztő nem ért a CMS rendszerekhez. Jó eséllyel egyet ismer közülük, de azt sem kifejezetten mélyen. Tartalomkelező rendszereket, a rengeteg plugin-jüket és theme-üket ismerni teljesen más tészta, mint PHP/HTML/CSS/JS kódolásban jártasnak lenni. Például ezért hitte Ön erre az oldalra, hogy egyedi fejlesztéseket tartalmaz, holott ami az oldalból most látszik, az egyelőre teljesen gyári, semmilyen érdemi módosítás nincs a template-kben. Aki kicsit is ismeri a CMS-eket, a kódra ránézve egyből megmondja, milyen tartalomkezelőt és milyen sablont használtam.
– Egy webprogramozó nyilvánvalóan programozni akar, nem pl. account vagy ügyfél-kapcsolattartó lenni. Tudomásul kell venni azonban, hogy a CMS rendszereknek hála, egyre kevesebb régivágású webprogramozóra van szükség, és egyre több információépítészre, akik ismerik a különböző plugin-ek, skin-ek képességeit és lehetőségeit; ki tudják választani az ügyfél számára leginkább megfelelőt, majd kismértékben testre is tudják szabni az igények szerint.
– Rossz érzés lehetett a videotékásoknak is bezárni azt a sok videotékát, de a piac egyszer csak rákényszerítette őket erre. A webfejlesztés egy kissé összetettebb dolog, ezért az átlag ügyfelek tudatlansága még egy ideig fenn fogja tartani az igényt az indokolatlanul sok egyedi fejlesztésre. Másrészt viszont a CMS rendszerek rohamosabban terjednek, mint ahogy a filmletöltések szokása anno, így a megbízók részéről sokkal drasztikusabban csökkenni fog az igény a videokölcsönzés leáldozásához képest.
Továbbra sem vitatom az egyedi fejlesztések létjogosultságát néhány weboldaltípusnál, és az is jó dolog, ha egy webáruház annyira jól megy, hogy simán belefér egy teljesen egyedi fejlesztés felesleges plusz költsége is. Azért én inkább nem egy egyszerű, hanem egy bonyolultabb tartalomkezelő rendszerre építettem volna, és ha annyira kellettek volna azok az extra funkciók, akkor arra akár egy saját plugin-t írva, belefejlesztettem volna.
Végezetül úgy gondolom, hogy nem kell védekezni, senkit és semmit megvédeni; egyszerűen csak lépést kell tartani a változásokkal.