A webfejlesztéssel kapcsolatban létezik egy olyan tapasztalati tudás, ami túlmutat a termékleírásokon és használati útmutatókon illetve más blogokon olvasható véleményeken. E tudás megszerzése meglehetősen körülményes és időigényes.
Megcsinálom és megismerem
Tegyük fel, hogy kijön egy vadonatúj AdWords vagy Analytics, vagy akár WordPress funkció, amit nagyobb, komplex webes jelenlétek számára fejlesztettek ki. Hogyan szerezhetek első kézből tapasztalatokat ezzel kapcsolatban? Csak ha van olyan kellően nagy, saját oldalam, vagy olyan nagy ügyfelem, akinek az oldalával éppen ki tudom próbálni az adott funkciót és tapasztalatot szerezhetek vele kapcsolatban.
Elemzést végzek és megtapasztalom
Tegyük fel, hogy kijön egy újabb Google keresési algoritmus frissítés. Hogyan tudom értékelni, hogy milyen hatással lehet saját vagy ügyfeleim oldalainak helyezésére? Csak ha van akár több száz weboldalról adatom azok múltbéli helyezéseiről, és rászánom az időt, hogy elemezzem ezeket az adatokat, netán összevessem azzal, amit a nemzetközi szakirodalomban olvashatok.
Elolvasom és elhiszem
Ha azonban nincs megfelelő, nagy ügyfelem vagy akár kellő mennyiségű adatom, infrastruktúrám és időm ahhoz, hogy bizonyos elemzéseket elvégezzek, nem marad nagyon más, mint hogy azok alapján dolgozzak, amit nemzetközi weboldalakon olvashatok, figyelmen kívül hagyva azt a tényt, hogy mennyire más például az angol nyelvű vagy az amerikai webes környezet, mint a magyar.
Idehaza kevesen vannak, akik megengedhetik maguknak azt a luxust, hogy folyamatosan képezzék magukat, és az újonnan megismert technikákat ne csak mások leírásaiból, hanem saját gyakorlatuk során is megismerhessenek folyamatosan kísérletezve, adatokat elemezve — legtöbbjüknek pedig nem jut ideje még arra is, hogy tapasztalataikat megosszák másokkal.