Több mint egy hónapja jelentette be és tette elérhetővé a Google a magyar keresőfelületen is a térképes találatokat illetve a Google Térkép szolgáltatást, azonban itthon meglehetősen kis visszhangja volt ennek a változásnak, és mindannak ami nyomában jár: rengeteg kulcsszó esetén igen nagyot változott a találati lista, eddig stabil első helyezettek csúszhattak akár a tizenegyedik kijelzett találat helyére.
Local SEO
Noha az elmúlt időszakban a hazai oldalakon is olvasni lehetett néhány, keresőoptimalizálással határos új területről, például az SMO-ról (Social Media Optimization), azonban valahogy nem nagyon foglalkozik idehaza senki még a keresőoptimalizálás egy másik, egyre fontosabbá váló részterületről, a Local SEO-ról.
Miről szól mindez? Elsősorban, és lényegét tekintve arról, hogy egyre jobb szolgáltatások állnak rendelkezésre a helyi értékű keresések kiszolgálására, tehát minden olyan keresőkifejezés esetén, amikor az egyik kulcsszó valamilyen helység vagy régió megnevezése, mint például a {szolgáltatás neve} budapest. Az ilyen jellegű keresések kiszolgálása viszont másképpen működik, mint ahogy azt eddig a szöveges találatoknál megszoktuk.
A helyi keresés más
A sokunk által már többé-kevésbé ismert hagyományos keresőoptimalizáláshoz képest a helyi keresőoptimalizálás sok szempontból más:
- Nagyon eltér mind a keresési felület, mind pedig a találatok megjelenítése a szöveges hagyományos találatokhoz képest, hiszen más jelenik meg, ha magán a térképen keresünk, és máshogy (ráadásul legalább háromféle módon) jelennek meg a találatok, ha a szöveges kereső ún. térképes OneBox találatot jelenít meg az első helyen.
- Máshonnan származnak az adatok, mint a szöveges keresésnél: egyrészt a Google adatszolgáltató partnerei által nyújtott adatok, másrészt pedig a Google-nél regisztrált információk jelennek meg a találatokban. Ha tehát ezen módosítani szeretnénk, elsősorban nem a weboldalunkon kell változtatni.
- Különbözik a rangsorolási algoritmus is, ha másban nem, akkor a hely és a távolság valamilyen formában történő figyelembevételével, de más súllyal szerepelhet egy, harmadik fél adatbázisából származó (ki tudja mennyire friss és megbízható) információ, mint egy, a Google Helyi Vállalkozások Központjában regisztrált adat.
Helyi keresőoptimalizálás magyarul
A helyi keresésoptimalizálás (Local SEO) magyar nyelven problémás még abból szempontból is, hogy idehaza számos dolog nem vagy nem úgy működik, mint ahogy azt az amerikai oldalak leírják. Hiába ajánlják az amerikai érdekelteknek, hogy regisztráljanak különféle Sárga Oldalak jellegű oldalakra, mert ezek adataiból építkezik az USA-ban nyújtott helyi Google keresés, Magyarországon más oldalakkal, más adatbázisokkal partner a Google. A Yahoo! helyi keresője pedig egyáltalán nem működik Magyarországon, ezért irreleváns számunkra.
Ez még csak a kezdet
Már a dolog újszerűsége miatt is számos megválaszolatlan kérdés maradt, melyek közül sokra jelenleg csak sejteni lehet a választ (hogy lehet előre kerülni, mit jelent egy térképes OneBox első helyezés egy hagyományos első helyezéshez képest, mekkora forgalmat remélhetünk innen, milyen trükkökkel lehet élni a jobb helyezések érdekében…). OldalGazda tapasztalata például azt mutatja, hogy hiába szerepel egy oldal egy {gyakran keresett szolgáltatás} budapest jellegű kifejezésre első helyen, naponta csak elenyésző számú látogató érkezik általa. Hasonlóan nehéz a nyomára bukkanni a térképes kereső felől érkező látogatóknak is. Nyilvánvalóan ez nagyrészt azért is lehetséges, mert kell némi idő, amíg az emberek egyáltalán megszokják azt, hogy térképes OneBox találatok jelennek meg a szöveges keresőben. Ennél még több idő is kellhet ahhoz, hogy felfedezzék és megtanulják használni a térképes keresőt, és rájöjjenek, hogy például mennyivel egyszerűbb közvetlen tengerparti szállodát találni a Google Maps (bocsánat, már Google Térkép) segítségével, mint bármelyik másik szállásfoglaló oldallal. Arról a felismerésről már nem is beszélve, hogy akár már ma lehetséges egy pár ezer forintos mobiltelefonra egy igazán jól használható Opera Mini böngészőt felinstallálni, és van már olyan internethozzáférés is, amivel havi pár száz forintért internetre kapcsolódhatunk mobiltelefonunkkal — és használhatjuk vígan a keresést, ami a mobil eszközök esetén pedig egyre inkább a helyi keresések felé fog eltolódni.
További olvasnivaló
http://www.stonetemple.com/articles/interview-carter-maslan.shtml
Egy régebb interjú a Google egyik vezető szakemberével. Bár több mint egy éve készült, így az információk naprakészsége nem feltétlenül biztos, sok érdekességre fény derül ebből azonban e beszélgetésből: ti. hogy milyen problémákat vet fel a helyi keresés, és hogyan próbálja kezelni ezeket a Google.
http://www.davidmihm.com/local-search-ranking-factors.shtml
Több szakértő véleményét tükröző, az egyes véleményeket összesítve megjelenítő rangsor a Local SEO során figyelembe veendő tényezőkről, mely nagyon hasonlít a SEOmoz hasonló, általános keresőoptimalizálással kapcsolatos rangsorolási tényező-listához.