Keresőmarketing lehetőségei 2013-ban

április 4, 2013

Ha valaki a keresők felől jövő látogatottságát szeretné növelni, három fő stratégia közül választhat, illetve eldöntheti, hogy e három stratégia milyen kombinációjával szeretné céljait elérni: zseniális weboldalt épít, mesterségesen pumpálja fel helyezéseit, vagy fizet a keresőhirdetések megjelenítéséért.

Zseniális termék/szolgáltatás/weboldal

Az első, és a Google által kimondva-kimondatlanul, de teljes mellszélességgel támogatott stratégia arról szól, hogy annyira csodálatos terméket, szolgáltatást mutatunk be weboldalunkon, netán annyira érdekes, hasznos, informatív tartalmat állítunk elő, hogy az emberek maguktól elkezdik sűrűn hivatkozni, az így létrejövő linkek által pedig elfoglalhatjuk a találati rangsorok legjobb helyezéseit is.

A célok eléréséhez szükséges eszközök

Ha csak vegytisztán ezt a stratégiát alkalmazzuk, akkor kizárólag weboldalunk tartalmának építésével foglalkozunk: hogy termékeinket/szolgáltatásainkat minél jobban bemutassuk annak érdekében, hogy azok zseniális mivolta mindenki számára nyilvánvaló legyen, illetve olyan tartalmakat írunk, melyek információtartalmuk és minőségük révén kiemelkedően hasznosak és érdekesek.

A stratégia előnyei

  • Értéket állítunk elő: mivel ez a stratégia azon alapul, hogy értékes/érdekes információt állítunk elő, így gyakorlatilag nem áll fenn az esélye annak, hogy eredményeink egy ingatlanlufihoz hasonlóan, egy jövőbeli Google algoritmusváltoztatás eredményeképpen elenyésszenek.
  • Saját tulajdonunkba fektetünk be: weboldalunk jobbításával értéknövelő tevékenységet végzünk: a pénzt és az időt nem mások reklámfelületeinek bérlésébe, ill. hirdetési rendszerek minél hatékonyabb használatának kikísérletezésébe öljük, hanem saját webes „ingatlanunk” fejlesztésébe.

A stratégia hátrányai

  • Elfogadhatatlanul lassú: a Google által elképzelt ideálkép a valóságban nem, vagy csak igen korlátozottan létezik, hiszen rengeteg, szűk réteget érintő téma van, ahol a kevés érdeklődő túl ritkán linkel. Emiatt pedig üzleti szempontból értelmezhetetlenül hosszú ideig tartana, amíg egy kiváló termék/szolgáltatás/tartalom „utat törne” magának a web információs dzsungelében.

Google algoritmusok korlátainak kihasználása

Teljesen átlagos vagy még annál is rosszabb weboldalunk helyezéseit úgy javítjuk a találati rangsorokban, hogy csak azt nézzük, melyek azok a paraméterek, amelyeket a Google vizsgál az egyes oldalak hasznosságának és népszerűségének megítélésében, és igyekszünk ezeket a paramétereket beállítani úgy, hogy a Google szemében oldalunk minél fontosabbnak tűnjön.

A célok eléréséhez szükséges eszközök

Vegytiszta formájában a stratégia kizárólag csak a linképítésről szól, melynek magasiskolája valahol az ún. Black Hat SEO tájékán keresendő. A linképítésen túl kisebb mértékben szerepet kaphat a Google algoritmusai által a weboldalon belül vizsgált paraméterek beállítása, „tuningolása” is.

A stratégia előnyei

  • Gyorsaság és hatékonyság: ha sikerül a valóságnál „szebb színben” feltüntetni oldalunkat, akkor üzleti szempontból belátható időn belül és relatív alacsony költség mellett szerezhetünk számottevő látogatót a nem fizetett találatok segítségével.
  • Eredmények a tulajdonos közreműködése nélkül: a legtöbb weboldal-tulajdonos nem weboldalak készítéséből él, így általában nincs sok ideje a weboldal fejlesztéséhez elengedhetetlenül szükséges közreműködéshez. Mivel ez a stratégia nem a weboldal fejlesztéséről szól, erre minimális igény van.

A stratégia hátrányai

  • A Google tiltja/tűri: bár korábban ezzel a módszerrel a weboldalak 99%-ánál gyors és tartós sikert lehetett elérni, 2012 óta mind többen érzik a bőrükön, hogy ez a stratégia önmagában már egyre kevésbé működik.
  • Kockázatosság: mivel a tiltás és a tűrés közötti határ egyrészt nem teljesen egyértelmű, másrészt folyamatosan változik, így minél kiterjedtebben és minél kizárólagosabban használjuk ezt a módszert, elméletben annál nagyobb a kockázata annak, hogy már a módszer alkalmazása közben vagy akár a nem túl távoli jövőben az ezirányú erőfeszítéseink semmivé lesznek, netán visszájára fordulnak.

Fizetett keresőhirdetések

A keresőkből úgy is szerezhetünk látogatókat, ha teljesen ignoráljuk az organikus találatokat, és csak a Google AdWords hirdetési rendszerét használjuk. Amíg fizetünk, folyamatosan jönnek a látogatók a Google és a partner keresők felől.

A célok eléréséhez szükséges eszközök

A stratégia megvalósításához elsősorban pénz szükséges, de önmagában ez még nem elég. Az AdWords működésének kellő mélységű megértése és a kampányok sokrétű beállítási lehetőségeinek megfelelő kihasználása nélkül gyakran csalódás lesz a kampány vége. 

A stratégia előnyei

  • Keveset kell webfejlesztésre költeni: a hatékony hirdetési kampányok kialakítása során általában minimálisan kell csak foglalkozni weboldalunk ill. webes jelenlétünk egészének tartalmi és minőségi kérdéseivel.
  • Biztos, kiszámítható eredmény: bár előre az AdWords hatékonysága sem számszerűsíthető, a hirdetési kampányok „konszolidálódása” után nagy pontossággal megmondható, hogy mennyi pénzért mennyi és milyen látogatókat kaphatunk.
  • Google támogatja: az AdWords-ön belül elérhető eszközöktől kezdve a Google Analyitics-szen át a különböző oktatóanyagokig és az ügyfélszolgálatig bezárólag széles körű támogatást kaphatunk hatékony keresőjelenlétünk kialakításához.

A stratégia hátrányai

  • Nem a sajátunkat építjük: a keresőhirdetések igénybe vétele esetén mások weboldalain található felületek bérlésére költünk, tehát végső soron azt honoráljuk, hogy másoknak már sikerült olyan értékes weboldalakat készíteniük, amelyeknek nagy és értékes a látogatottsága – ahelyett, hogy saját webes „ingatlanunk” értéknövelését tartanánk szem előtt.
  • „Nincs pénz, nincs zene”: az AdWords használata nyilvánvalóan folyamatos költséget jelent. Ez a hátrány azonban a Google törekvéseinek megfelelően egyre inkább viszonylagossá válik, hiszen a másik két fő stratégia is sokszor már csak akkor szolgáltat megfelelő eredményeket, ha nem egyszeri jelleggel, hanem folyamatosan invesztálunk beléjük.

Összefoglalás

A három stratégia főbb jellemzőinek megragadása érdekében a három végletet írtam le. A való életben az a leghatékonyabb, ha az igények, a lehetőségek és a kockázattűrő képesség ismeretében kombináljuk e három stratégiát. Mivel ezek minden oldalnál mások és mások, tapasztalt szakember közreműködése nélkül nem ítélhető meg pontosan, kinek melyik kombináció jelentheti a leghatékonyabb megoldást. 

Botorság például úgy önteni a pénzt az AdWords-be, ha például csak néhány technikai apróság miatt vagyunk láthatatlanok az organikus keresések között, vagy hiába építünk zseniális oldalt, ha éppen egyetlen link sem mutat rá, így senki sem fedezi fel nagyszerűségünket.

Ahogy a való világban, itt is egyértelmű összefüggés van a kockázat és a haszon ill. a befektetés mértéke és a várható haszon között. A Google algoritmusainak „befolyásolása” például ezért lehet mind a mai napig életképes, kockázatossága ellenére is. Másrészt pedig ezért lehetnek életképesek a nagyobb költségű, hosszabb megtérülési idővel kecsegtető módszerek is, mint például a weboldalak tartalmi fejlesztése.