Bár már korábban is ismert volt, hogy a Google fontosságot tulajdonít a weboldalak betöltődési gyorsaságának, mind saját weboldalainál mind pedig azoknál a weboldalaknál, ahová látogatókat továbbít pl. keresőszolgáltatásai felől, először került mindez hivatalosan is deklarálásra a Google hivatalos blogjában.
Technikai paraméterek szerepe a rangorolásban
Mivel pár évvel korábban előfordult, hogy bizonyos webes technikák illetve azok helytelen vagy nem szabványos alkalmazása komoly problémákat okozhattak mind a keresőkben való láthatóság mind a helyezések tekintetében, ezért még mind a mai napig elterjedt téveszme az, hogy a szabványos HTML kód komoly szerepet játszik a keresőoptimalizálásban. Korábban talán ez volt az egyetlen komolyabb, alapvető, tisztán technikai paraméter, amit hírbe hoztak a keresőoptimalizálással.
Vannak persze még olyan, első látásra szigorúan technikainak tűnő paraméterek, mint pl. a hivatkozó weboldalak IP-címe, melyek valójában csupán más összefüggéseket tesznek egyszerűbben vizsgálhatóvá: pl. hogy én hány és milyen linket rakok a többi saját oldalamra.
Az oldalak betöltődésének sebessége viszont már — a hivatalos blog szerint még csak pár kereső-kifejezés típus és a Google.com esetén — egy olyan, igencsak kézzelfogható technikai paraméter, aminek semmi köze nincsen se az oldalon publikált tartalom minőségéhez, sem pedig ahhoz, hogy más webmesterek, illetve weboldalakon lenyomatukat ott hagyó hozzászólók, fórumozók, bloggerek mit gondolnak az adott oldalról és ezen belül egy-egy tartalomról.
Mit mutat a sebesség a Google-nek?
A weboldalak sebessége egyetlenegy dologhoz kapcsolható, nevezetesen az oldal által nyújtott felhasználói élmény minőségéhez, ezzel pedig közvetve magához az oldal minőségéhez.
A betöltődés valódi sebessége azonban nem feltétlenül mutat mindig összefüggést az ezzel vélt vagy valós módon kapcsolódó minőségi mutatókkal, hiszen a webes technikák sokszínűsége miatt a sebesség nem egy egyértelműen értékelhető paraméter: például egy statikus alapokon működő, tehát szükségszerűen alacsonyabb szintű szolgáltatásokat nyújtó oldal általában gyorsabban töltődik, mint egy dinamikus oldal (proxi nélkül), ráadásul számos olyan felállás van, amikor egy weblap tartalma már akkor élvezhető, amikor még csak részben töltődött le a laphoz tartozó összes kép vagy szkript, tehát a teljes weblap letöltéséhez szükséges idő nem feltétlenül függ össze az érzékelt sebességgel.
Mennyiben fog számítani a sebesség?
OldalGazda szerint a sebesség az adott oldal által szolgáltatott információ típusától függően igen változó jelentőséggel fog bírni:
- az információrendszerező oldalak esetén relatív nagyobb szerepe lesz a sebességnek: ezeket az oldalakat sok esetben joggal nevezhetjük a Google és a tényleges (információ)szolgáltatók közé belépő harmadik félnek, melyek igen gyakran máshol is hasonló formában elérhető információkat jelenítenek meg. Mivel az általuk szolgáltatott tartalom sok esetben számtalan egyéb helyen is elérhető még, ezért az elérés sebessége akár döntő szempont is lehet majd, hogy ezek közül melyik előfordulást, azaz melyik weboldalt részesíti előnyben a Google. Ha például egy dalszöveget, kottát, receptet keresek, vagy netán egy műszaki termék paraméterét, akkor a sok, ugyanazt a dalszöveget, receptet vagy műszaki leírást közlő oldal között fennálló nagy sebességbeli különbség fontos szemponttá válhat a rangsorolásban. Előbb utóbb hasonló lesz a helyzet az előző példákhoz képest kissé több hozzáadott értékkel bíró, azonban még továbbra is információközvetítő, rendszerező típusú oldalaknak, mint pl. a szinte ugyanazokat a termékeket és ingatlanhirdetéseket megjelenítő árösszehasonlító oldalaknak és ingatlan-adatbázisoknak.
- az egyedi információkat publikáló weboldalak estén kevésbé lesz jelentősége a sebességnek: az, hogy én mit írok a keresőoptimalizálásról, és mások mit írnak a keresőoptimalizálásról, azzal kapcsolatban — könnyen belátható, hogy — nem az oldal betöltődésének sebessége fogja eldönteni, hogy hol található a legrelevánsabb tartalom a keresőoptimalizálás mibenlétéről.
- ha pl. egy keresésre használt, több szóból álló kifejezés csak egy oldalon fordul elő a keresettel azonos formában, akkor nyilván a sebességnek semmilyen szerepe nem lesz a rangsorolás esetén, de ha pl. az egyik oldalon ugyanaz a kifejezés jóval fontosabb helyeken fordul elő az oldalon belül, és/vagy jóval több kapcsolódó link mutat az oldalra, akkor sem lesz érzékelhető szerepe az oldalak sebességbeli különbségének.
Összegzés
Ne feledjük tehát, hogy a weboldalak sebessége pusztán egy újabb paraméter lesz a közül a több száz paraméter közül, melyeket a Google már jelenleg is vizsgál a weboldalak rangsorolásánál. A különbség mindössze az, hogy e több száz paraméter közül most ezt az egy újat hivatalosan is az „orrunkra kötötték” vélhetőleg azért, mert ezzel nem lehet visszaélni: az oldalak gyorsítása sosem lesz a Black Hat SEO eszköze…
Továbbra sem valószínű tehát, hogy a sebesség — és az ezzel kapcsolatos új hozzáállás a Google-nél — lesz majd a ludas abban, ha egy oldal helyezései romlanak, és első látásra nem tudjuk megmondani, hogy ez miért van. Továbbá az sem valószínű, hogy pusztán a weboldal sebességének növelésével automatikusan javulna minden helyezés.