A Google hozzáállása a keresőfelületén elérhető különböző megjelenési lehetőségekhez igencsak eltérő: míg a fizetett hirdetési lehetőséget költséges reklámkampányokkal támogatja, a keresőoptimalizálást csak jóval visszafogottabban népszerűsíti ill. támogatja. Emögött azonban nincsen semmiféle összeesküvés-elmélet, csupán egyszerű üzleti számítás.
Google AdWords népszerűsítése
A Google rengeteg energiát fordít keresőhirdetési rendszere népszerűsítésére: nem is pusztán csak a termék értékesítésére, hanem az AdWords hirdetési lehetőségeinek az alapszintű megértéséhez szükséges szemléletformálásra is. Ennek legkézenfekvőbb oka, hogy a Google bevételeinek oroszlánrészét biztosítja az AdWords hirdetési rendszer, természetes ezért hát, hogy a cég által fizetett hirdetésekben és úgy általában bármilyen promócióban kizárólag csak a fizetett Google megjelenésekkel találkozhatunk.
Keresőoptimalizálás támogatása
Noha a Google nem szokta nagy erőkkel hirdetni az oldalain létező másik megjelenési lehetőséget: a keresőoptimalizálást, azért az sem igaz, hogy teljesen passzív lenne, hiszen néhány módon aktívan is segíti a webmestereket oldaluk optimalizálásában.
Vannak olyan eszközök, melyek fejlesztése során fontos szempont volt, hogy AdWords hirdetőknek segítsenek, azonban nem „mellékesen” a keresőoptimalizálásra is igen hasznos eszköznek bizonyulnak, mint pl. a Google Analytics látogatottsági statisztikák.
Vannak a Google-nek azonban kizárólag a SEO (keresőoptimalizálás) népszerűsítése érdekében tett erőfeszítései, mint például egy meglehetősen részletes útmutató a keresőoptimalizálás Google által javasolt formájáról. Mindazonáltal vélhetőleg nagyságrendileg kevesebben hallottak már erről a dokumentumról, mint ahányan láttak már életükben Google AdWords kupont.
Az, hogy a keresőoptimalizálás népszerűsítésére jóval kevesebb energiát fordít a Google, üzletileg persze teljesen logikus, elsősorban ugyanis a bevételeit nyújtó szolgáltatását népszerűsíti, nem pedig az ingyenes megjelenési lehetőséget.
Keresőoptimalizálás tiltása
Vannak azonban olyan esetek is, amikor a Google kifejezetten szankcionál egyes keresőoptimalizálási technikákat. Időről-időre bekerülnek hírek a mainstream médiába is arról, hogy egy egy komolyabb cég is megégette magát különböző tiltott, ún. black hat SEO technikák alkalmazása miatt — mint pl. a BMW vagy a közelmúltban az itthon kevéssé ismert J. C. Penney — de a különböző SEO és webmester fórumokon is vissza-visszatérő téma a Google büntetés réme.
Míg a magunkféle SEO cégek által végzett keresőoptimalizálás elsősorban arról szól, hogy a keresők felől jövő látogatókat minél jobban kiszolgáljuk minőségi tartalommal, mindezt pedig úgy tegyük, hogy a Google minél könnyebben feldolgozhassa és megoszthassa felhasználóival ezeket az információkat, addig a keresőcégnek is hosszú távú érdeke segíteni az optimalizálást, de minél inkább csak a találati rangsorok befolyásolása az elsődleges cél, a Google annál inkább válik ellenérdekeltté.
Amit tehát a nagy átlag keresőoptimalizálás alatt ért, az akár jelenthet olyan tevékenységet, mely kifejezetten hasznos a Google számára, de olyat is, ami kifejezetten káros: ezért is érthető lehet akár, miért nem fektet komolyabb energiát a kereső abba, hogy úgy általában népszerűsítse és támogassa a keresőoptimalizálást.
Összefoglalás
A Google számára tehát az AdWords a következő üzleti év vagy negyedév bevételeit jelenti, míg a keresőoptimalizálás jellegétől függően vagy — inkább kisebb mint nagyobb mértékben — a kereső hosszú távú fejlődését és növekedését, vagy annak éppen ellenkezőjét szolgálja. Alapjában véve ezért van, hogy a különböző keresőmarketing technikák közül egyikkel kapcsolatban több információ és segítség érkezik a Google háza tájáról, míg más technikákkal kapcsolatban jóval kevesebb.