Ismeretlenek a keresőmarketing egyenletben

február 27, 2011

Számos ismeretlen tényező gátolja a hatékony keresőmarketing megjelenések felépítését: egyrészt nem tudjuk, hogyan keresnek az emberek, másrészt azt sem tudjuk pontosan, hogy hogyan rangsorolnak a keresők, továbbá mekkora a konkurencia az egyes kulcsszavak, találati rangsorok esetén.

Nem tudjuk, hogyan keresnek a felhasználók

Noha hozzávetőleges adatokat szerezhetünk néhány Google szolgáltatás segítségével, illetve közvetve más információforrásokat is elemezhetünk, pontos információkat sehonnan sem fogunk kapni arra vonatkozólag, hogy az egyes kulcsszavakra mikor, hol, milyen gyakran keresnek rá az emberek, ezért ha nem is teljesen sötétben, de mindenképpen félhomályban tapogatózunk akkor, amikor el szeretnénk dönteni olyan kérdéseket, hogy pl. melyik a keresettebb kulcsszó, a kölcsön vagy a hitel?

Még ha tudnánk is, hogy az egyes kulcsszavakra pontosan hányan keresnek, akkor sem tudnánk pusztán ez alapján eldönteni, hogy közülük mennyien azok, akik valóban érdeklődnének ajánlataink iránt, hiszen egy adott kulcsszó megadása önmagában még nem határozza meg pontosan a valóban érdeklődő, célközönségünkbe tartozó látogatók körét. Ez nem csak az olyan általános kulcsszavakra igaz, mint pl. a hitel, amiből egyáltalán nem derül ki, hogy pontosan milyen hitelt is keresnénk, hanem pl. olykor még az első látásra egyértelmű kulcsszavakat sem mindig arra használják, mint gondolnánk. Pl. egy fodrász szeged típusú kifejezést lehet azért adnak meg, mert hajat szeretnének vágatni, de az is lehet, hogy csak fodrászati kellékeket szeretnének értékesíteni.

Nem tudjuk, hogyan rangsorolnak a keresők

Még a legnépszerűbb keresőkifejezések szám szerinti adatainak pontos ismerete esetén is nehézségként tornyosulna elénk az, hogy nem tudnható, pontosan mit is kellene tenni azért, hogy ezekre a kifejezésekre a legjobb helyezéseket érjük el. 

A hivatalos Google nyilatkozatok és dokumentumok szerint több mint 200-féle tényező alapján rangsorolja a Google a weboldalakat az organikus találati lista összeállításakor, de a Gogole AdWords hirdetések rangsorolásakor sem csak az az egyetlen tényező a rangsor kialakításakor, hogy mennyi pénzt vagyunk hajlandóak fizetni egy kattintásért. 

A Google tehát féltve óvja rangsorolás algoritmusainak titkát, és a keresőmarketing ill. keresőoptimalizálás szakértői is csak saját, sok kísérletezéssel, nehezen megszerzett tapasztalataikra támaszkodhatnak munkájuk során.

Nem tudjuk, pontosan mekkora a konkurencia

Ha tudnánk, hogy mely kulcsszavakra hányan keresnek, továbbá pontosan mit kell tenni annak érdekében, hogy e kulcsszavakra megjelenített találati ranglistákban előbbre kerüljünk, még mindig nehézséget jelentene, hogy azt is mérlegelnünk kellene, hogy az egyes kulcsszavakra mekkora a konkurencia: hány konkurens weboldal, mekkora erőfeszítéseket tett és tesz annak érdekében, hogy előrébb kerüljünk, ezáltal mekkora erőfeszítéseket kell meghaladjunk annak érdekében, hogy megelőzzük konkurenseinket.

A helyzetet csak tovább nehezíti, hogy nem tudjuk megállapítani, pontosan milyen paraméterek alapján sorolja az egyes konkurens oldalakat előrébb a Google a mi weboldalunknál, ezért sem egyszerű megítélni az egyes kulcsszavak esetén létező konkurencia mértékét.

Mivel sokan még az alapjait sem tudják annak, hogy milyen tényezők alapján rangsorolnak a keresők, ezért pl. a weboldal-tulajdonosok számára azt sem egyszerű felmérni, hogy weboldaluknak melyek azok az adottságai, amik egyes kulcsszavak esetén jobb, míg más kulcsszavak esetén rosszabb helyezésekre predesztinálják oldalukat, mint pl. mely kulcsszavak szerepelnek cégünk, weboldalunk elnevezésében, milyen kifejezéseket preferálunk termékeink és szolgáltatásaink megnevezésében, stb.

Összefoglalás

Tekintve, hogy se azt nem tudjuk, hogy mire hányan keresnek, se azt, hogy pontosan mit kell tennünk annak érdekében, hogy bizonyos kulcsszavakra jó helyezéseken jelenjünk meg, ezért nehéz pontosan megmondani, hogy mekkora munka és ezáltal mennyi pénz kell ahhoz, hogy jó helyezéseket érjünk el, és azt is nehéz megjósolni, hogy e befektetés révén mekkora látogatottságot, azaz közvetve hasznot érhetünk el.