A Google kereső egy információközvetítő ügynökség, ami összeköti az információra vágyó embereket az információkat szolgáltató weboldalak tulajdonosaival. Tevékenységét az esetek túlnyomó többségében mindenféle ellenszolgáltatás nélkül végzi úgy, hogy csak a keresések egy kis százaléka esetén származik bevétele közvetítői tevékenységéből.
Ügynök = saját látogatottság továbbadása
Míg egy átlag hírportálon a látogatásoknak csak egy nagyon kis hányada végződik valamilyen hirdetésre kattintással, addig a keresők gyakorlatilag csak akkor végzik jól a dolgukat, ha minden látogatás minél hamarabb valamely – fizetett vagy nem fizetett – megjelenésre való kattintással, más weboldalon folytatódik. Hiába vannak ezért például nagyságrendileg hasonló látogatottsággal bíró hírportálok a magyar weben, mivel a látogatóközvetítő potenciáljuk elhanyagolható a Google ilyen potenciáljához képest, ezért nem is hallunk sosem Index-marketingről vagy Origo-marketingről.
Szponzorált tartalom, hasznos tartalom
A Google alálati rangsorai hirdetési oldalként is felfogható felületének csak relatív kis részén jelenít meg fizetett információkat, ha úgy tetszik szponzorált tartalmakat. Nagy látogatottságú weblapjain az elméletben jól értékesíthető felületek túlnyomó részén pedig mindenféle anyagi érdekeltség nélkül azokat az információkat, közvetve azokat a weboldalakat jeleníti meg, melyekről keresőalgoritmusai segítségével úgy gondolja, hogy a felhasználói számára a leghasznosabb, legjobb válaszokat adják.
Haszon és hasznosság
A Google üzleti sikere tehát azon múlik, hogy milyen arányban jelenít meg az ügyfelek számára vitán felül hasznos információkat, és milyen arányban nyújt az alapján válaszokat, hogy mekkora reklámbevételt hoznak a cégnek. Ha a felhasználók számára kényelmesen elérhető helyeken csak és kizárólag fizetett hirdetéseket jelenítenének meg, akkor a Google vélhetőleg kevésbé lenne hasznos társunk a mindennapokban, ha azonban minden üzleti érdekeltség nélkül csak a legjobb minőségű információk jelennének meg, akkor pedig csak veszteséget termelne a cég.
Keresőhirdetések: pénz és információ
A haszon és hasznosság közötti egyensúlyt a Google azonban nemcsak a hasznot termelő és a hasznos találatoknak fenntartott felületek arányaival állítja be, hanem a fizetett hirdetési rendszerének belső logikájával is szolgálja. Minél hasznosabb, minél több ember érdeklődését felkeltő információval szolgál ugyanis az általunk hirdetett weblap, annál olcsóbban hirdethetjük a Google-ben, hiszen minél inkább érzik úgy az emberek, hogy a fizetett hirdetésekben szereplő hirdetések is értékelhető választ adnak kérdéseikre, annál gyakrabban fognak a hirdetésekre kattintani, így miközben több bevételt generálnak, ettől általában nem érzik rosszabbnak a keresőoldal teljesítményét.
Nem fizetett találatok: csak az információ
Míg a keresőhirdetések esetében valamilyen mértékben érvényesül a klasszikus hirdetői logika, miszerint minél többet fizetek, annál jobb helyen, annál gyakrabban jelenhetek meg, addig a nem fizetett találatok segítségével elméletben annál több ember számára válhatók láthatóvá, minél jobb, minél több és minél szélesebb rétegek érdeklődésére számot tartó információt szolgáltatok. A gyakorlat ezt még azzal színesíti, hogy az értékes információ önmagában nem elég, annak értékesnek kell látszania végső értékítéletet kimondó keresőalgoritmusok számára is.
Összefoglalás
Ha azt szeretnénk, hogy a Google mint információközvetítő ügynök minél több ügyfelének „tegyen említést” a mi tevékenységünkről, akkor az adott témában vagy minden kétséget kizáróan a leghasznosabb információkat kell kínálnunk úgy, hogy közben az ne csak az emberi értékítélet, hanem a keresők algoritmusai számára is értékesnek tűnjön. Ha pedig erre nincs lehetőségünk, akkor lehetőleg minél hasznosabb és relevánsabb információkat jelenítsünk meg keresőhirdetéseinkben, hiszen így jóval kevesebb pénzbe kerül elérnünk ugyanazt a célközönséget.