A keresőláthatóság egyik döntő tényezője, hogy hol jelenik meg a weboldal kivonata a Google adott találati rangsorában: hanyadik helyezésen illetve melyik találati oldalon, továbbá melyik találati oszlopban.
Találatok fentről lefelé
Mivel az emberek fentről lefele olvasnak, nem mindegy, hogy egy-egy rangsoron belül hányadik helyezésen jelenik meg az oldal, hiszen nagy valószínűséggel az első találatot futják át először, és innen csak akkor siklik tovább a felhasználók tekintete, ha valamiért nem elég kecsegtető vagy nem tűnik eléggé relevánsnak az első helyezésen megjelenő weblapkivonat.
Az olvasás irányán túl a képernyő mérete a következő tényező, ami meghatározhatja egy adott kivonat láthatóságát, hiszen ha a lista vége nem fér már a képernyőre, akkor szemünk mozgatásán túl szkrollozni is kell: további erőfeszítések szükségesek ahhoz, hogy szemünk elé kerüljön egy adott találat.
Mivel azonban a képernyő mérete nem ugyanaz minden felhasználónál, ezért ez a határ nem annyira egyértelmű vízválasztó, mint az, hogy bekerül-e az oldal az első lapon megjelenő 10 találat közé. Meglehetősen kevesen lapoznak ugyanis tovább a második, és még kevesebben a harmadik és a továbbik találati oldalakra: inkább újabb keresőkifejezéssel próbálkoznak, ha nagyon nem találják megfelelőnek a kapott találatokat.
A következő grafikon az mutatja, hogy a felhasználók mekkora százaléka kattint az elsőtől a negyvenkilencedik helyezéseken megjelenő linkekre. Jól látszik az első helyezésre kattintások óriási túlsúlya, továbbá a 10. és a 11. helyezés közötti (egyébként majdnem ötszörös) különbség.
Kattintások eloszlása
A helyezés-kattintás grafikonról leolvasható, hogy noha az első helyezett kiemelkedően több kattintást kap mint a többi utána jövő weblapkivonat, azért az összes kattintásnak mégis kevesebb mint a fele esik az első találatra. Másfelől pedig valamennyi kattintást ugyanakkor még a harmadik, negyedik találati oldalon listázott kivonatok is kapnak.
A valóságban ugyanis igen gyakran nem egy adott információt keresünk, hanem pl. több ajánlatot szeretnénk összegyűjteni majd összehasonlítani, ezért nem egy weblapra van szükségünk, hanem weblapok listájára. Teljesen normális ezért, hogy több weblapkivonatra fogunk kattintani, nem csupán csak egyre.
Ha például hitelt keresünk, akkor nyilvánvalóan nem feltétlenül az elsőnek rangsorolt pénzintézettől fogjuk felvenni a hitelt, hanem a döntés előtt még jó pár további weboldalt, ajánlatot is megtekintünk. Hiába rangsorol egy bankot pl. elsőnek a Google, korántsem biztos, hogy mindenki automatikusan azt a pénzintézetet választja, hiszen sok múlik az ajánlatukon is. Mindez fordítva is igaz: hiába nyújtana egy bank sokkal jobb ajánlatot nekünk az első találatok között megjelenő hitelközvetítőknél és pénzintézeteknél, ha csak sokadikként jelenik meg a találati listában, nem biztos, hogy eljutunk odáig.
Mindebből két fontos tanulságot is le lehet vonni:
- az első helyezésen túl is van élet
- az első helyezés sem biztosíték az ügyfélszerzésre
Találatok balról jobbra
Mivel az európai kultúrkörben balról jobbra olvasunk, egy weboldalon először a bal oldalon található információkat olvassuk el. Ezért ha több oszlopban találhatóak információk, akkor a jobb szélső tartalmi oszlopra már jóval kevesebb figyelem jut. Hasonló „reflex”, hogy egy weboldalon az érdemi tartalmat a középső, legszélesebb oszlopban várjuk.
Mindezen tényezők miatt a középső oszlopban megjelenő találatokra sokkal nagyobb figyelem hárul, mint a jobb oldali oszlopban megjelenő hirdetésekre. Ezért is van jelentősége a láthatóság szempontjából annak, hogy egy fizetett Google hirdetés vajon középső tartalmi mezőben a nem fizetett találatok felett jelenik meg vagy pedig a jobb oldali keskenyebb oszlopban.
Arany háromszög
2005-ben, még a Google régebbi, kétoszlopos keresőfelületével végeztek méréseket arról, hogy a látogatók tekintetükkel hogyan pásztázzák a találati rangsorokat. A tanulmány eredményeit összefoglaló hőtérkép alapján terjedt el a Google Arany Háromszög kifejezés — ez az terület, amelyre a legtöbb felhasználó figyelme összpontosul. (A vízszintes piros vonalak mutatják a felhasználók képernyőinek az alsó határát.)
Összefoglalás
A fentiekből jól látszik, hogy egy találati rangsoron belül, vagyis egy kulcsszóval kapcsolatban minél előrébb kerülünk, annál több látogatóra számíthatunk. A helyezések és a kattintások aránya továbbá nem egyenesen arányos: minél közelebb kerülünk az első helyezéshez, relatív annál nagyobb figyelmet kaphatunk már egyetlen helyezéssel való előrelépéssel is. A 10. helyezés pedig éles választóvonalat jelent, mivel az utána jövő találatok megtekintéséért már lapozni is kell.