Weblapkivonatok

január 21, 2011

Hiába válik láthatóvá weboldalunk a keresőkben, ha nem kelti fel a felhasználók érdeklődését, akkor nem feltétlenül kattintanak. Ezért a láthatóságon túl fontos az is, hogy a weblapkivonatok és a keresőhirdetések milyen üzenetet tartalmaznak.

Ablak a weblapra

Jelenjünk meg fizetett hirdetéssel vagy nem fizetett találatokkal, weboldalunkból pusztán négysornyi információ látszik a Google találati rangsoraiban. A felhasználók csupán ezen a nagyon „szűk” ablakon nyerhetnek bepillantást abba, hogy milyen információt is nyújt oldalunk vagy pontosan milyen ajánlatot is rejt keresőhirdetésünk (régebbi terminológiával: szponzorált linkünk).

Egység: a weblap

A Google kereső mindig weblapokat rangsorol, és sosem webhelyeket úgy általában, azaz egész webszájtokat. Függően attól ugyanis, hogy éppen milyen témakörre keresünk rá, akár más és más weblapról származó információ jelenhet meg a normál találati rangsorokban ugyanarról a domainnévről. A fizetett hirdetések esetén is mindig csak egy adott weblapra hivatkozik a hirdetés — az már pusztán egy gyakran előforduló hiba eredménye, hogy a hirdetések oly gyakran a webhelyek nyitólapjaira hivatkoznak.

Eredeti kontextuson kívül

A Google által listázott találatok tehát csak egy borzasztóan kis szeletét jelenítik meg a weboldalaknak, ráadásul igen gyakran eredeti kontextusukból teljesen kiragadva, „egyből” megjelenítve olyan információkat, melyeket normál esetben a webhely nyitólapjáról csak több „felvezető” lépésben érhetnek el a webhely nyitólapjáról induló látogatók. Ennek következményeképpen az általunk írtak olyan összefüggésben, szövegkörnyezetben jelenhetnek meg a Google keresőjén, melyre korábban nem is gondoltunk.

A fizetett hirdetéseknél némileg egyszerűbb a dolgunk, hiszen itt teljesen szabadon választjuk meg a keresőkben megjelenő rövid szöveges kivonatot, ezért nem jelent problémát, hogy olyan szövegeket írjunk, melyek helytállóak a Google által megjelenített szövegkörnyezetben, hiszen nem ugyanazokra a szövegekre kell hagyatkozzunk, melyeket eredetileg egy weblapra szántunk. A nem megfelelő kulcsszóválasztás miatt azért itt is előfordulhatnak malőrök, mint például amikor „ingyen SEO tanácsadás” jellegű kifejezésre óradíjat is tartalmazó hirdetéssel jelenjünk meg.

Felhasználók reakciói

Az első találati rangsor elolvasása után a felhasználó három dolog tehet:

  • rákattint a kivonatra, mert a találati kivonat szövege könnyen értelmezhető és kellő mértékben kecsegtet egy, a felhasználó által keresett információval,
  • ritka esetben a kivonat már önmagában választ ad a felhasználó kérdéseire, ezért nem megy tovább az oldalra (ilyenek pl. a zákányszék irányítószám típusú keresések)
  • továbbsiklik a tekintete az alatta (esetleg mellette) található fizetett vagy nem fizetett kivonatra, mert
      • nem találta kellően relevánsnak a jobban rangsorolt kivonatot kivonatot, 
      • vagy egy rosszabb helyezésen megjelenő kivonat valamiért elvonja a figyelmét (pl. feltűnőbb központozást használ, vagy jobban kitölti a rendelkezésre álló teret).

Egy adott találati kivonat vagy keresőhirdetés a tartalma révén tehát egyrészt elfecsérelheti jó helyezése által a felhasználóktól kiérdemelt figyelmet, másrészt pedig magához vonzhatja azt a figyelmet, ami a nagy számok törvénye alapján még nem őt, hanem a jobb helyezettet illette volna meg.

Összefoglalás

Egyes weblapjaink szöveges elemeit vagy keresőhirdetésünk szövegét tehát úgy kell röviden, tömören, sokat mondóan, figyelemfelkeltő módon megfogalmazni, hogy a Google által generált változatos találati rangsorok szövegösszefüggésében is értelmes és releváns legyen, hiszen a felhasználók nem kattintanak automatikusan, robotként az első találatokra. A gyakran látogatott találati rangsorokon megszerzett jó helyezések tehát csak jó esélyt jelentenek arra, hogy sok látogatót szerezzünk a keresők felől, de a ténylegesen megszerzett látogatottság nagyban függ a megjelenés helyén túl a megjelenés tartalmától is.