Szinte mindenki, aki internetezik, rendszeresen használja a keresőket: Magyarországon pedig a kereső egyet jelent a Google-lel, miképp a világ nagy részén is. Olyan ez, mintha csak egyetlen tévécsatornán kellene hirdessünk annak érdekében, hogy az összes tévénézőt elérhessük.
A megkerülhetetlen internet
Mindennapi életünkben az tömegmédiumok közül az internet szerepe fokozatosan nő, akár még olyan, korábban megkérdőjelezhetetlen fontosságú médiumok rovására is, mint a nyomtatott sajtó vagy a televízió. Mivel, ha csak a komolyabb portálokat is számoljuk weboldalnak, akkor is nagyságrendekkel több webszájt közül választhatunk, mint tévécsatornákból vagy sajtótermékekből, ezért első pillantásra sokkal bonyolultabbnak tűnik elérni az összes internetezőt. Van azonban egy olyan oldaltípus, szolgáltatástípus, amit mindenki használ, ez pedig lényegesen leegyszerűsíti a dolgunk.
A megkerülhetetlen keresők
A webes keresőket ugyanis minden internetező használja, hiszen a keresők ugyanúgy a web infrastruktúrájának részét képezik, mint pl. a számítógépünk billentyűzete. Ha nem lennének keresők, csak nagyon korlátozott módon, és nagyon nehézkesen tudnánk hozzáférni a weben található információkhoz. Elég csak találomra kiválasztani egy webkatalógust és megnézni, hogyan és mit találhatunk meg segítségével, hogy megtudjuk, milyen volt az élet a hatékony webes keresők előtt. (Már ha kereső nélkül sikerülne egyáltalán valahogy webkatalógust találjunk.)
A megkerülhetetlen Google
A Google a világ sok országához hasonlóan Magyarországon is egyeduralkodó a webes keresés piacán. Rajta kívül gyakorlatilag egyik más szabadszavas kereső sem tud annyi látogatót felmutatni, ami egy átlag weboldal látogatottsági statisztikáiban egyáltalán kimutatható lenne. A Google egyeduralma tehát abból a szempontból kényelmes, hogy nem kell több hirdetési rendszert használni, továbbá nem kell kitapasztalni, megtanulni, hogy hogyan rangsorolnak más keresők. Abból a szempontból viszont meglehetősen hátrányos, hogy ha valami ok miatt nem boldogulunk a Google-lel, akkor nincs más alternatíva, már ha egyáltalán a keresők felől várnánk látogatottságot.
Összefoglalás
Olyan ez a szituáció, mintha mindenki esténként ugyanazt a tévécsatornát nézné, vagy ugyanazt az újságot olvasná, függetlenül ízlésétől, nézeteitől, érdeklődési körétől, életkorától, anyagi helyzetétől stb. Elméletben tehát csak azokat nem érhetjük el a Google-ben való megjelenésünk segítségével, akik sosem keresnek (ez a réteg értelemszerűen elég szűk), vagy akik egyáltalán nem interneteznek (ez a réteg pedig rohamosan csökken).