A külvilág számára egy weblap egy adott kulcsszóval kapcsolatban annál fontosabbnak számít a Google szemében, minél régebb óta, minél több és fontosabb webhely linkeli a weblapot a kulcsszónak megfelelő szövegkörnyezetből.
A weben aktív emberek véleménye
Mivel a kereső felhasználóinak véleménye csak utólag tudható meg – ha már pl. megjelent számukra egy használhatatlan találati rangsor –, a Google ezért csak egy szűkebb kör, a weben aktív embereknek a véleményét veszi figyelembe a weboldalak értékelésénél, hiszen az ő véleményük már előzetesen összegyűjthető. Akik például fórumokba írnak, blogolnak, hozzászólásokat hoznak létre, netán saját vagy céges weboldalt, gyakran hivatkoznak ugyanis mindenféle weboldalakra úgy, hogy linkeket hoznak létre rá blogbejegyzéseikben, hozzászólásaikban, írásaikban.
Linknépszerűség és népszerűség
Aki népszerű, amelyik terméket vagy szolgáltatást jónak tartanak, arról vélhetőleg többen „beszélnek” az interneten. Akiről pedig többen beszélnek, annak a weboldalát többször, több helyről hivatkozzák meg linkekkel is. A Google pontosan ezeknek a hivatkozásoknak az értékelésével vált a világ legjobb keresőjévé, amikor átültette a webre a tudományos életben már bevált értékelési módszert, melynek során azt vizsgálják, hány publikáció hivatkozik egy adott szerzőre, publikációra.
Vélemények súlya
A vélemények, tehát a külső linkek összegyűjtése mellett azok súlyozását is elvégzi a Google: nemcsak azt vizsgálja, hogy hányféle helyről, milyen gyakran hivatkoznak valamire, hanem az is, hogy mennyire fontos helyekről hivatkoznak. Minél többen linkelnek egy adott weblapra, a weblap maga is annál fontosabbnak tűnik; a fontosabb weblapokról mutató linkek pedig nagyobb súlyú szavazatnak számítanak mint a kevésbé fontos, kevesebb saját külső linkkel bíró weblapokról érkező szavazatok. Erre a súlyozásra épül a Google rangsorolási algoritmusainak legismertebb mérőszáma, a Page Rank érték is.
Hivatkozások forrása
Egy adott link értékelésénél a hivatkozó weblapnak a fontosságon kívül még sok egyéb tulajdonságát is vizsgálja a Google – mint például a hivatkozó weblap nyelve, témája – azért, hogy minél jobban kontextusba tudja helyezni az éppen értékelt weblapot a külső linkek hálózatának elemzésével is. Annak érdekében pedig, hogy minél nehezebb legyen manipulálni ezekkel a szavazatokkal a rangsorokat, az algoritmusok vizsgálják, hogy mennyire mesterségesek ezek a hivatkozások, mint például, hogy fizetett linkek-e.
Szavazatok kora
Egy szavazat, vagyis egy link megbízhatósága a Google szemében függ még attól is, hogy mióta létezik. Mivel nem minden információforrás esetében előny annak régisége, ezért ezt a paramétert jórészt a manipulációk kiszűrésére használják. Hiszen pl. gyorsan vehetnénk egy rakás linket, és nem is kellene sokáig fizetni, hogy megtudjuk, mennyire eredményesen sikerült manipulálni velük a találati rangsorokat: a linkek korának vizsgálatával azonban számos ehhez hasonló módszert megnehezítenek, hiszen így többet kell költeni a manipulációra, és eredményük is csak késéssel, ezért nehezen beazonosítható módon jelentkezik.
Vélemények iránya
Hogy melyik weblapot hivatkozunk egy webhelyen belül, azzal azt határozzuk meg, hogy milyen témáról, termékről, szolgáltatásról fejtjük ki véleményünket. Ha például több szolgáltatásunk van, akkor mások azzal a szolgáltatással kapcsolatban fogalmaztak meg véleményt a linkek segítségével, amelyik szolgáltatás aloldalára mutatnak a hivatkozások.
Azt pedig, hogy a hivatkozott szolgáltatással kapcsolatban pontosan milyen állítást fogalmaztunk meg, ideális esetben abból derülhet ki, hogy a kérdéses link milyen szövegkörnyezetben, milyen szöveges tartalommal jelenik meg. Nem mindegy például, hogy úgy hivatkozunk valamire, hogy „a legrosszabb szolgáltatás” vagy a „legjobb szolgáltatás”.
Összefoglalás
Noha vannak más, korlátozott lehetőségek is az emberek véleményének megállapítására egy adott webhellyel kapcsolatban, a Google-nél még mind a mai napig óriási súlya van a weboldalakra író kisebbség véleményének. A találati rangsorok tehát nagymértékben az alapján az ideálkép alapján épülnek fel, hogy a weboldal-tulajdonosok, és a weboldalakon hozzászólásokkal élők közül hányan, miről, mit gondolnak.