Miért nem érdemes sok kulcsszóra optimalizálni?

július 18, 2010

Az könnyen belátható, hogy minél több kulcsszóra szeretnénk célzottan javítani a weboldal helyezéseit, az annál több munkát jelent. Ha azonban ugyanazt a munkamennyiséget szeretnénk néhány kiemelt kulcsszó helyett a lehetséges kulcsszavak szélesebb körére „elosztani”, összességében sokkal rosszabb eredményt kapunk.

Látogatottság és a helyezések összefüggése

A helyezések javulása és az ennek következtében észlelhető látogatottságnövekedés között ugyanis nem lineáris a kapcsolat, mint ahogy az az alábbi grafikonon is látható:

Google - kattintások a top 21 helyezettre

A fenti grafikon azt mutatja, hogy egy olyan kulcsszó esetén, ahol pl. havonta 1000 keresés történik, hogyan függ az egyes oldalakra érkező látogatók száma a találati rangsorokban elfoglalt helyezésektől függően. 

Helyezési számtanpélda

Tegyük fel, hogy

  • egy helyezésnyi javulásához mindig ugyanakkora erőfeszítést kell tenni
  • mérjük mondjuk ezt az erőfeszítést újonnan létrehozott külső linkek számában
  • mondjuk azt, hogy 2 link kell ahhoz, hogy egy helyezést lépjünk előre egy kulcsszóra nézve
  • továbbá, legyen úgy, hogy 80 új linket hozunk létre az optimalizálás keretében

A fenti — némileg egyszerűsítő — feltevések alapján hasonlítsuk össze, hogy mennyivel növekszik a látogatottság, ha a 80 új link hatását

  1. négy olyan kulcsszóra osztjuk el, ami jelenleg 16. helyezett
  2. nyolc olyan kulcsszóra osztjuk el, ami jelenleg 16. helyezett

1. eset: négy kulcsszó

Az első esetben csak négy kulcsszóval foglalkozunk a nyolcból, ezért egy kulcsszóra 20 link jut, ami kulcsszavanként 10 helyezésnyi javulást jelent. Ebben az esetben négy kulcsszó 6. helyezést ér, míg a másik négy kulcsszó marad a 16. helyen.

  • A 16. helyezés révén egy kulcsszó 3 látogatót hoz, így az optimalizálás előtt a nyolc kulcsszó kulcsszó összesen 24 látogatót hozott.
  • Az elért 6. helyezés révén egy optimalizált kulcsszó immár 39 látogatót hoz, ami a 4 kulcsszó esetében 156 látogatót jelent. 
  • A tovább négy kulcsszó, mellyel nem foglalkoztunk, továbbra is csak 12 látogatót hoz összesen, így az optimalizálás után 168 látogatóval számolhatunk.

Mindez 144 új látogatót jelent, azaz hétszeres javulást.

2. eset: nyolc kulcsszó

A második esetben mind a nyolc kulcsszóval foglalkozunk, ezért egy kulcsszóra csak 10 link jut, ami kulcsszavanként 5 helyezésnyi javulást eredményez. Ebben az esetben mind a 8 kulcsszó a 11. helyezésig ér el.

  • Az 1. esettel megegyezően az optimalizálás előtt ebben az esetben is összesen 24 látogató érkezett a 8 kulcsszó 16. helyezése által.
  • Mivel a 11. helyezés egy kulcsszó esetén csak 6 látogatót eredményez, ezért a nyolc optimalizált kulcsszó összesen 48 látogatót hoz.

Mindez 24 új látogatót jelent, azaz kettőszörös javulást.

Összegezés

Jól látható, hogy nagyságrendekkel több látogatottságot hoz, ha ugyanannyi erőforrást (munkát, pénzt, időt) kevesebb kulcsszó optimalizálására fordítjuk: feleannyi kulcsszóra összpontosítva nem kétszer annyi látogatónk lett, hanem hétszer annyi, azaz 200%-os eredmény helyett 700%-os eredményt tudtunk elérni pusztán a rendelkezésre álló erőforrások megfelelő összpontosításával.

Figyeljük meg továbbá, hogy a nagy különbség a példának felhozott esetben annak tudható be, hogy a második találati oldalon megjelenő találatokra sokkal kevesebben kattintanak. A 10. helyezés tehát egy olyan küszöb, amitől kezdve hirtelen megugrik a látogatottság — ezt a küszöböt pedig mindenképp érdemes átugorni.

Könnyen belátható, hogy hasonló példát lehetne konstruálni pl. az 5. helyezésről a 3. helyezésre és 1. helyezésre való ugrás tekintetében: míg a 3. helyezés csak közel kétszeres látogatottságot eredményez, addig az első helyezés pedig közel tízszeres forgalmat. Mindez egy újabb jó példa arra vonatkozólag, hogy miért is szerepel az „optimalizálás” szó a keresőoptimalizálás kifejezésben. 

Természetesen a fenti példa sok egyszerűsítést tartalmaz, és ennél fogva a konkrét esetekben nem mindig mutatható ki ennyire egyértelmű különbség. Ha a keresőoptimalizálás egészére nem is érdemes feltétlenül nélkül ezt az egyszerűsítést használni, a SEO egyik részterületére, a linképítésre azonban mindenképpen igazak a fenti megállapítások.