Beszédes URL-nek nevezzük azokat az elérési útvonalakat, melyek elsősorban a felhasználók számára értelmezhetőek, másodsorban pedig a keresők számára, azáltal, hogy számunkra fontos kulcsszavakat tartalmaznak.
Miért kell beszédes URL?
A beszédes URL-ek létrehozásának két célja van: elsődlegesen hogy a felhasználók pusztán az URL elolvasása által következtetni tudjanak arra, hogy milyen jellegű információ, ill. milyen további, kapcsolódó tartalom található az oldalon, másodsorban pedig a keresők is figyelembe veszik a rangsorolásnál, hogy milyen kulcsszavakat tartalmaz egy adott URL.
Egy adott weblap URL-je számos, weboldalon kívüli helyen jelenik meg akár önmagában, akár további, a weblapról származó rövid kivonat társaságában, ezért fontos, hogy lehetőleg minél többet mondjon el az adott weblap tartalmáról, céljáról, hiszen ezekben az esetekben pusztán szinte csak ez látszik az oldalból.
Ilyen esetekre jelent példát, ha egy hozzászólásba szúrnak be egy linket, vagy egy linkgyűjteményben jelenik meg az URL. A legfontosabb ilyen jellegű megjelenést azonban a keresők találati kivonatai jelentik:
Jól látszik, hogy a Google felületén egy weblapnak négy sor áll rendelkezésére, hogy minél többet eláruljon a tartalomáról, továbbá felkeltse a felhasználók érdeklődését annak érdekében, hogy rákattintsanak az oldalra. Ebből a négy sorból pedig az egyiket szinte teljes egészében az URL foglalja el, ezért nem mindegy, hogy az URL mit tud hozzáadni a „történethez”.
Látszik továbbá az is, hogy a Google kövér betűkkel jelenítette meg azokat a keresett kulcsszavakat (google optimalizálás), melyek az URL-ben megtalálhatóak, ezáltal kissé feltűnőbb lett a kivonat. Ráadásul mivel ezeket a kulcsszavakat — illetve ékezet nélküli verzióikat — megtalálta az URL-ben, ezért jobb lett a helyezése a weblapnak.
Nem beszédes URL-ek
Vannak olyan tartalomkezelő rendszerek illetve egyéb weboldalak, melyek az egyes weblapokhoz olyan URL-eket rendelnek, melyek csak a weboldal fejlesztője, csak a rendszer számára értelmezhetőek. Ilyenek pl. a
- epiteszforum.hu/node/15394
- radiocafe.hu/index.php?op=content&id=-1&sid=248
jellegű URL-ek, melyek egy kívülálló számára tökéletesen értelmetlenek, tehát pusztán az URL alapján lehetetlen megmondani, hogy miről szól az adott oldal.
Beszédesebb URL-ek
Ezzel ellentétben vannak olyan weboldalak, ahol elméletben lehetőség lenne arra, hogy az egyes weblapok címét, és ezáltal tartalmát tükröző szavak megjelenjenek az oldal elérési útvonalában, mint pl.:
- mnb.hu/engine.aspx?page=mnbhu_statisztika_archivum
- hrportal.hu/index.phtml?page=berkalkulator
Szemben az első két példával, a fenti URL-ekből kiolvasható, hogy a kérdéses weblapokon valamilyen statisztikai adatok archívuma illetve egy bérkalkulátor található, sőt ezeket a kulcsszavakat a keresők is felismerik, és a rangsorolás során figyelembe veszik.
Ideális beszédes URL-ek
Noha a beszédesebb URL-ek esetén mind a felhasználók, mind a keresők (a Google például kövér betűkkel kiemelve) felismerik az elérési útvonalban található kulcsszavakat, ez alapján pedig következtetni tudnak arra, hogy milyen tartalom található az adott oldalon, továbbá, hogy mely kulcsszavakkal kapcsolatban releváns tartalom található ott, azonban az URL-nek továbbra is egy igen nagy hányada pusztán csak technológiai szempontból szükséges, ezért az emberek számára zavaró tényező az értelmezés során:
- mnb.hu/engine.aspx?page=mnbhu_statisztika_archivum
- hrportal.hu/index.phtml?page=berkalkulator
Ezzel szemben egy ideális URL a lehető legkevesebb technikai jellegű információt tartalmazza, mint a jelen weblap URL-je, vagy például a következő URL is:
- oldalgazda.eu/online-marketing-technikak/google-optimalizalas
Ez az URL ugyanis a bejegyzés címén és a témaköri besorolásán túl semmilyen fölösleges információt nem jelenít meg. Az oldal meglátogatása nélkül megtudhatjuk, hogy az online marketing technikák közül a Google optimalizálással foglalkozik az adott weblap, sőt ez az URL még egy olyan ígéretet is hordoz magában, hogy a webhelyen további online marketing technikákkal kapcsolatos információkat is találhatunk.
Technológiai megoldások
A fenti példákból jól látszik, hogy a beszédes URL-ek létrehozásának két lépcsője létezhet:
- Egyrészt el kell jutni az index.php?id=3 jellegű URL-ektől az index.php?page=az-oldal-cime típusú elérési útvonalakig: ehhez pedig a weboldalt működtető rendszerben kell alapvető változásokat eszközölni (vagy szerencsés esetben csak bekapcsolni egy funkciót, mint pl. a WordPress esetén a permalinkeket)
- Második lépcsőben pedig a hrportal.hu/index.phtml?page=berkalkulator jellegű linkeket lehet olvashatóbbá alakítani akár a webszerver szintjén létrehozott átirányításokkal, reguláris kifejezésekkel behelyettesítve, eltüntetve a pusztán csak a tartalomkezelő rendszer működtetéséhez szükséges információkat, pl. hrportal.hu/berkalkulator típusú URL-ekké alakítva.
Beszédes és optimalizált URL
Attól, hogy beszédes egy URL, még nem feltétlenül optimalizált is, hiszen attól, hogy szerepelhetnek az elérési útvonalban kulcsszavak, korántsem biztos, hogy a megfelelő kulcsszavakat szerepeltetjük ott, továbbá az sem biztos, hogy optimális módon jelennek meg benne pl. az ékezetes kulcsszavak.
További részletek hamarosan…