A választások közeledtével vigyázó szemüket sokan a közvélemény-kutatásokra vetik, holott a 2014-es parlamenti választások eredményeinek megjósolására most egy olyan új eszköz is rendelkezésünkre állna, mely korábban még nem is létezett: a magyar intenetezők közel fele által használt Facebook vizsgálatával ugyanis közvetlen visszajelzést kaphatunk az emberek pártpreferenciáiról.
Pártok Facebook oldalai (lájk)
Talán egyetérthetünk abban, hogy manapság a Facebook oldal legalább olyan alapvető szükséglet egy magára valami is adó szervezet számára, mint egy weboldal. Afelől se lehet különösebb kétségünk, hogy az idei választási kampányban nagy szerepe lesz a Facebook-on végzett kampánytevékenységeknek is. Mindemiatt kézenfekvő lehet megvizsgálni, hogy az egyes pártok Facebook oldalait hányan lájkolták, vagy ahogy a Facebook magyar felülete fogalmaz, hányan kedvelik.
A diagramokon jól látszik, hogy a Jobbik és az Együtt 2014 Facebook oldala jócskán beelőzi a „két nagy”-ként nyilvántartott Fidesz és MSZP oldalait. Ha pedig az Együtt-hez hozzáadnánk a Párbeszéd Magyarországért lájkjait is, akkor az Együtt-PM aggregált lájkjainak száma még a Jobbikét is meghaladná A derékhadba pedig talán némi meglepetésre bekerült a JESZ, az MDF utódpártja. További érdekesség, hogy a KDNP-t nagyságrendekkel megelőzte minden vizsgált párt.
Jobbik | 177263 | 25.8% |
Együtt 2014 | 164554 | 23.9% |
Fidesz | 105294 | 15.3% |
MSZP | 77909 | 11.3% |
DK | 33751 | 4.9% |
JESZ | 33299 | 4.8% |
PM | 30734 | 4.5% |
LMP | 23173 | 3.4% |
4K | 15016 | 2.2% |
MOMA | 12507 | 1.8% |
Liberálisok | 6630 | 1.0% |
SZEMA | 4482 | 0.7% |
KDNP | 2682 | 0.4% |
A fenti táblázat százalékos értékei gyakorlatilag köszönőviszonyban sincsenek a közvéleménykutatások adataival, ezért érdemes körbenézni, milyen egyéb mutatókat tudunk kinyerni egyszerűen a Facebook felhasználók aktivitása alapján:
Facebookon generált aktivitások (beszél róla)
Amíg a lájkokról vélelmezhetjük, hogy leginkább azt mutatják, hogy az adott pártokat hányan tartják szimpatikusnak, addig a pártok FB-oldalain kijelzett „beszélnek róla” (talking about) értékek pedig azt mutatják meg, hogy az adott párt mennyire képes elnyerni és fenntartani a politikailag aktív szimpatizánsok figyelmét, tehát mennyi és mekkora érdeklődésre tartó témával tud előállni a Facebook közönsége számára.
A „beszél róla” értékek leglátványosabban a Jobbik esetében térnek el a lájkoktól. Az adatokból tisztán látszik, hogy a Jobbik nagyságrendekkel nagyobb felhasználói aktivitást képes generálni az összes többi pártnál — kb. olyan mértékű érdeklődést tud kiváltani, mint a Fidesz és az MSZP együttvéve. Ezzel ellentétben a relatív sok lájkkal rendelkező az Együtt 2014 arányaiban jóval kevesebb ember figyelmét volt képes felkelteni üzeneteivel, ezért a szinte fej-fej mellett álló két nagy párt mögé csúszott vissza. E rossz szereplésen még a PM hozzáadása sem segítene érdemben. Hasonló cipőben jár a JESZ is, hiszen a középmezőnyre elég lájk mellett a lájk-rangsor utolsó helyén szereplő KDNP értékeinél is tízszer kisebb „beszélnek róla” értékkel dicsekedhet. A helyét így Bokros Lajos pártja, a Modern Magyarországért foglalta el a rangsorban, akik viszont a Jobbikhoz hasonlóan szintén jobban szerepeltek, mint ahogy azt a lájkjaik száma alapján gondoltunk volna.
Jobbik | 61424 | 42.0% |
MSZP | 28399 | 19.4% |
Fidesz | 26526 | 18.1% |
Együtt 2014 | 8428 | 5.8% |
DK | 7120 | 4.9% |
MOMA | 3793 | 2.6% |
PM | 3112 | 2.1% |
LMP | 2113 | 1.4% |
Liberálisok | 2017 | 1.4% |
4K | 1593 | 1.1% |
SZEMA | 1115 | 0.8% |
KDNP | 625 | 0.4% |
JESZ | 52 | 0.0% |
Érvek és magyarázatok
Elfogadva azt, hogy a közvéleménykutatók legalább nagyságrendileg jó becsléseket tudnak produkálni, könnyen levonhatjuk a következtetést, hogy a fent vizsgált értékek ebben a formában nagy valószínűség szerint nem fogják leképezni a választások végeredményét. A közvéleménytípusokhoz képest kiugró eltéréseket számtalan módon magyarázhatjuk, egyenként vagy külön-külön is, mint pl.:
- a lájkok csak a pártok Facebook-marketingjének eredményességét mérik, kedveltségét nem
- a Facebook nem érdekes, csak az, hogy mennyi az óriásplakát és a lakossági fórum
- a fenti számok mögött megvásárolt lájkok vannak, ezek nem is igazi szimpatizánsok
- a Jobbik szimpatizánsai a legaktívabb internethasználók
- a KDNP idősebb szavazói arányaiban kevesebbet facebookoznak
- az ellenzéki pártokat mindig jóval kevesebben lájkolják, mert félnek a hatalomtól
- az ellenzéki pártokat mindig jóval többen lájkolják, mert az elégedettlenség aktivizál, míg az elégedettség kevésbé
Öszefoglalás
Hál’istennek a fenti alapadatokon túl számításba vehetünk még néhány további információt, melyek segítségével megpróbálhatunk utánajárni e befolyásoló tényezők valószínűségének. A következő részekben tehát tovább keressük, hogy létezik-e egy olyan Facebook-mutató, mely segítségével nagy valószínűséggel megjósolható a 2014-es parlamenti választások végeredménye.
Ha a választások valószínű végeredményét nem is tudjuk segítségükkel megjósolni, ezek az adatok igen jó visszajelzést adnak arról, hogy az egyes pártok mennyire veszik komolyan a Facebook-ot, mennyire élnek a közösségi média lehetőségeivel, és egyáltalán mekkora közönséget képesek egyáltalán vonzani, ill. megszólítani.
Szerintem a választások eredményei nem valószínű, hogy megjósolhatóak a social media által. A pártok említése bejegyzésekben, vagy Facebook oldalukon rajongónak lenni, nem feltétlenül a szimpátia, de nem is az ellenszenv kifejezése.
A szavazók egy bizonyos és számottevő rétege, elképzelhető hogy soha nem fogja a közösségi médiában jelezni a szándékait.
De ott vannak azok is, akiknek mondjuk van egy kialakult véleménye, sőt még bizonyos híreket is elolvas ezzel kapcsolatban, de interakcióra nem hajlandó ebben a témában.
Illetve biztosan van még sok szegmens amire nem gondoltam én sem, de utópisztikus lenne, ha megtalálod a megoldást biztosan érdekelni sok szakembert:).