A weboldalak többségére a látogatók döntő része nem a semmiből, hanem más weboldalakról érkezik. Vannak persze további források is, de egy weboldal látogatottsága döntően attól függ, hogy mennyire látogatott weboldalakon, mennyire látható helyen, mennyire érdekes információ jelenik meg weboldalunkról, egy-egy kattintható link társaságában.
Weboldal látogatottsága
Minél többen nézik meg azt a konkrét weblapot, ahol egy weboldalunkra mutató link található, annál nagyobb az esélyünk arra, hogy valaki rákattintson a linkre, és látogatónkká váljon.
Itt nem az számít, hogy maga a weboldal egésze mennyire látogatott, hanem, hogy az adott weblapját mennyien szokták olvasni. Egy nagy látogatottságú weboldal kevéssé látogatott aloldala lehet, kevesebb látogatót hoz, mint egy kisebb látogatottságú oldal nyitólapján megjelenő link.
Link láthatósága
Attól, hogy megtalálható egy link egy weblapon, még korántsem biztos, hogy észreveszik az emberek. Gyakran fel sem tűnik egy adott tartalom a látogatók képernyőjén, hiszen nem is görgetnek le odáig. Ha pedig feltűnik, akkor sem biztos, hogy észreveszik a látogatók: akár bannervakság vagy az információ túltengése miatt.
Ahhoz, hogy átkattintsanak weboldalunkra, minimálisan az szükséges, hogy észre is vegyék az oldalunkra mutató linket.
Információ érdekessége
Bár olykor teljesen véletlenül is átkattintanak a látogatók egy látómezejükbe bekerült linkre, az esetek nagy többségében azért kattintanak egy linkre, mert a link szövege ill. a linkkel kapcsolatban olvasható / látható információk felkeltették a látogatók érdeklődését, és további részleteket szeretnének megtudni a témával kapcsolatban.
Összefoglalás
A képlet tehát:
„hivatkozó weblap látogatottsága” * „hivatkozás láthatósága”*„hivatkozás relevanciája” = átkattintások száma
Az utolsó két tényezőt az online marketingben egyszerre szokták vizsgálni az átkattintási arány segítségével:
„hivatkozó weblap látogatottsága” * „átkattintási arány” = átkattintások száma