Weboldalunkra mutatkozó hivatkozásokat csoportosíthatjuk akár aszerint is, hogy miképpen születtek meg: magunk működtünk-e közre létrehozásukban, ráhatásunk nélkül mások hivatkoztak minket, vagy pedig automatikusan jöttek létre.
Aggregátor weboldalak által létrehozott hivatkozások
Tipikusan a webes keresők azok a szájtok, melyek weboldalunk tartalmát szemlézve, a felhasználók kérdései, keresőkifejezései alapján automatikusan különböző tartalmú, weboldalunkra mutató hivatkozásokat gyártanak, melyeket a találati rangsorok kivonataiként jelennek meg.
Ezek tehát olyan hivatkozások, melyek a saját logikájuk szerint akár nagy számban, illetve sokféle tartalommal is létrejöhetnek, de meglehetősen kötött formátumban. Amennyiben ismerjük a megjelenítés logikáját és a megjelenítés formátumának korlátait, akkor lehetőségünk van befolyásolni e hivatkozások számát és tartalmát is.
Látogatók által létrehozott hivatkozások
Számtalan ok lehet rá, hogy valakik az oldalunkra hivatkozzanak: mert például tetszett nekik az oldalunkon található információ; érdekesnek és hasznosnak találták, ebből kifolyólag ajánlják másoknak is. Ilyen hivatkozások terjedelmükben és formátumukban is igen változatosak lehetnek, a hozzászólásoktól kezdve akár hosszabb írásokba ágyazott hiperlinkekig.
A látogatók által, ráhatásunk nélkül létrehozott hivatkozások általában a látogatók saját szempontjait, értékrendjét tükrözik: arra hivatkoznak, amit ők jónak látnak, és olyan megközelítésben, amit ők tartanak fontosnak — ez pedig nem feltétlenül esik egybe azzal, amit mi szeretnénk megjeleníteni a weboldalunkat körülvevő „csápokon”. Hogy mennyi ilyen hivatkozás jön létre, az pedig nagy mértékben függ attól, mennyire tartják érdekesnek, hasznosnak az oldalunkon közzétett tartalmakat.
Saját magunk által létrehozott hivatkozások
Tartalommegosztó oldalakra beküldött tartalmak, linkgyűjtő és linkcsere oldalakon megjelenő linkek; fórumokon, blogokon stb. eszközölt hozzászólások; különböző fizetett hirdetések… – mind egy-egy lehetőség arra, hogy a hivatkozások létrehozására szentelt időnkért, munkánkért, pénzünkért cserébe látogatók érkezzenek az általunk létrehozott hivatkozások révén.
A saját magunk által, vagy általunk megbízott marketing szakemberek által létrehozott hivatkozások céljára, tartalmára és megjelenési formájára minden más hivatkozástípusnál nagyobb befolyásunk van, így sokkal pontosabban és szegmentáltabban célzott üzeneteket jeleníthetünk meg az effajta hivatkozásokban. Az ilyen hivatkozások száma leginkább attól függ, hogy mennyit munkát töltünk létrehozásukkal.
Összefoglalás
Függően attól, hogy miképp jöttek létre az adott hivatkozások, más és más lehetőségünk van arra, hogy befolyásoljuk a hivatkozásablak tartalmát, vagy növeljük az adott hivatkozások számát.