Közösségi oldalak

december 27, 2013

A közösségi oldalak napjaink második legnépszerűbb, letöbb internetező által használt weboldaltípusát jelentik. Léteznek általános célú, széles körű funkciókat mindenki számára lehetővé tevő közösségi oldalak, továbbá olyan specializált közösségi oldalak, melyek egy-egy tartalomtípus megosztásának speciális igényeire, vagy egy adott célközönség minél jobb kiszolgálására fókuszálnak.

Általános közösségi oldalak

Ezek a közösségi oldalak azáltal nyerik el értelmüket, ha ismerőseink, barátaink minél nagyobb hányada használja őket, így minél több társasági kapcsolatunk virtuális életét tudjuk követni, továbbá ajánlott tartalmaikat megtekinteni. Lehetővé teszik különféle tartalmak (szöveges, képes, videós, térképes) feltöltését és máshol létrehozott tartalmak megosztását is, továbbá az adott platformra fejlesztett alkalmazások futtatását is. Ilyen típusú közösségi oldal a Facebook; egyre erősödő konkurense, a Google+ vagy akár a néhai konkurense, az iWiw.

Speciális célközönségnek szóló oldalak

Vannak továbbá olyan közösségi oldalak is, melyeket egy-egy behatárolt célközönség számára fejlesztenek. Ilyen például a LinkedIn, ahol szakmai kapcsolatok fejlesztésére és kiaknázására nyílik lehetőség. Ennek megfelelően az oldal speciális lehetőségeket nyújt álláskeresésre és álláshirdetésre.

Speciális tartalmak megosztását célzó oldalak

Vannak továbbá olyan közösségi oldalak, ahol nem lehet „akármit csinálni” – az oldalon elérhető funkciók egy adott tartalomtípus megosztására és terjesztésére nyújtanak igen gyakran egy speciális, csak az adott közösségi oldalra jellemző formát. Ilyen például a mikroblogolást támogató Twitter, a képek megosztását a maga sajátos módján lehetővé tevő Pinterest vagy Instagram.

Összefoglalás

Míg a webes keresésben gyakorlatilag egy „műfaj” és ennek egy képviselője vált egyeduralkodóvá, addig a közösségi oldalak jóval változatosabb képet mutatnak, hiszen a fentiekben felsorolt néhány közösségi oldalon túl még minden típus esetén jópár számottevő felhasználói bázissal rendelkező oldalt lehetett volna említeni. A Google+ képében akad komoly kihívója a piacvezető Facebooknak is, ráadásul a további „műfajokban” utazó közösségi oldalak is számottevő felhasználói bázist tudhatnak magukénak; nem beszélve arról, milyen gyakran és milyen gyorsan tűnnek fel újabb és újabb komoly sikerre esélyes közösségi oldalak.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük