„Tartalmadért cserébe megjelenést kapsz” — ez minden tartalomfeltöltést szolgáló platform lényege. Népszerűségük záloga továbbá, hogy egyszerűbbé teszik az adott típusú tartalom feltöltését, és nem utolsósorban a tartalmak is jobban érzik magukat társaságban.
Tartalommegosztó oldalak típusai
A tartalmak feltöltésére létrehozott oldalakat a feltölthető tartalmak típusa szerint érdemes rendszerezni, mint pl.: blog platformok (Blogger), cikkmegosztók, mikroblog oldalak (Twitter, Tumblr), videómegosztó (Youtube), dokumentummegosztó (Slideshare) oldalak, vagy a különböző műfajú képmegosztó szolgáltatások (Flickr, Panoramio, Pinterest, Instagram, stb.), de ide sorolhatunk olyan extrán speciális oldalakat is, mint pl. mindmap megosztó oldalak vagy éppen a szoftverletöltő oldalak.
Tartalommegosztó oldalak logikája
Az ilyen oldalak működése azon alapul, hogy cserébe az infrastrukturáért, amit a tartalom egyszerű feltöltéséhez, elérhetőségéhez és jó minőségű megjelenítéséhez kapunk, az általunk létrehozott értékes tartalomhoz kapcsolódóan hirdetéseket jelenít meg az adott oldal, így biztosítva működését és nyereségességét.
Technikai előnyök
Egy blogot saját tárhelyen működtetni nem annyira bonyolult és költséges, így az ezt lehetővé tevő oldalak, mint pl. a wordpress.com előnye nem annyira magától értetődő. Térképet viszont biztosan nem fogunk magunk rajzolni ahhoz, hogy geoinformációkat, mint pl. üzletünk címét jelenítsük meg rajta — hasonlóan nem biztos, hogy meg szeretnénk fizetni azt a tárhelyszolgáltatást és sávszélességet, ami egy népszerűvé váló videó megfelelő minőségű megjelenítéséhez lenne szükséges. E technikai és költségelőny is indokolja tehát a tartalommegosztó oldalak népszerűségét.
Tartalmak társaságban
A tartalommegosztó oldalak előnye továbbá, hogy az általunk létrehozott tartalom is értékesebbé válik azáltal, ha hasonló információkkal összefüggésben jelenik meg. Ha mi csináltuk az egyik legnagyobb idei slágert, akkor nézettségünknek, és a nézőinknek is jobb, ha könnyen elérhető a szombat esti Youtube-partik közönségének. Rendszeren belül ráadásul könnyebben és egyszerűbben oszthatják meg és értékelhetik a feltöltött tartalmakat, ezáltal könnyebben terjedhet a feltöltött infó, illetve értékes visszajelzést kaphatunk az adott tartalommal kapcsolatban.
Összefoglalás
Az egy-egy tartalomtípus megosztására szakosodott weboldalak a keresőoldalak és közösségi oldalak után a legnépszerűbb oldalak közé tartoznak. Mivel a tartalommegosztó oldalak gyakran nem vegytiszán csak tartalommegjelenítő funkciókkal rendelkeznek, ezért nem választja el őket éles határvonal az előbbi kettő oldaltípustól. Az olyan oldalak, mint pl. a Twitter, Tumblr vagy Pinterest esetén például olyan erősek a közösségi funkciók, hogy elsősorban a közösségi oldalak közé szokás sorolni őket. Máshol (pl. Youtube vagy a Google Térkép) pedig a keresőfunkciók annyira hangsúlyosak, hogy ezek az oldalak gyakran a speciális keresőoldalak között kerülnek tárgyalásra. Alapvető logikájuknál fogva mégis az az előny, amit várhatunk tőlük, mindegyikőjüknél hasonló.