A weboldalakat sok egyéb mellett a gombákhoz is hasonlíthatjuk, hiszen ahogy a szabad szemmel látható termőtest is csak egy része a gomba egészének, egy weboldal — vagy ha szabatosabban szeretnénk fogalmazni, a webes jelenlét — is egyrészt áll magából a hagyományos értelemben vett weboldalból, másrészt az őt körülvevő linkek hálózatáról — hasonlóan az erdő altalaját behálózó gombafonalakhoz.
Ami nehezen látszik…
Míg egy konkurensünk weboldalát realtív könnyen végigkattinthatjuk — így meggyőződhetünk róla, hogy hol milyen információkat milyen formában jelenít meg az oldal, ezáltal ötleteket kaphatunk, és megoldásokat leshetünk el — addig a weboldalra mutató linkek összetett hálózatát már sokkal nehezebb felfedezni. Ahhoz, hogy többé-kevésbé képet kaphassunk a mások weboldalaihoz tartozó „gombafonalak” — linkek hálózatáról, szükség van speciális eszközökre és szakértelemre is, ezért keresőmarketing szakember közreműködése nélkül csak igen vázlatos képet kaphatunk arról, mit is csináltak egy adott oldal linkjeivel.
A weboldaltulajdonosok kilencvensok százaléka ráadásul még saját weboldala esetén sem tudna beszámolni arról, hogy az ő saját weboldalára pontosan milyen helyekről, milyen linkek mutatnak — noha a saját tulajdonú oldal esetén ezehez az adatokhoz jóval könnyebben hozzáférhetnének.
…azt nehezebb értékelni…
A láthatatlanság miatt nem is ismerjük fel a linkhálózatok szerepét, hiszen ha szétnézünk a hozzánk hasonló oldalak között, akkor egyáltalán nem szembeötlő, ha valaki ezt jobban, vagy rosszabbul, esetleg egyáltalán nem is csinálja. Így azt sem tudjuk egykönnyen megállapítani, ha valamely oldal sikere (például jó Google helyezései) mögött tulajdonképpen nem is a látható weboldal minősége, hanem nagyrészt az oldal köré szőtt linkhálózat minősége áll. Ennél fogva azt is nehéz meghatározni, hogy a mi oldalunk linkhálózata nagyságrendileg hol áll a hasonló vagy konkurens oldalak linkhálózatához képest.
…és nehezebb is lemásolni
A linkek hálózatának láthatatlansága, ill. a nehezen látható volta miatt nem is került be a köztudatba, hogy ezzel érdemes lenne foglalkozni. Mint ahogy az sem közismert, hogy hogyan lehet és hogyan érdemes e linkhálózatot építeni és karban tartani annak érdekében, hogy ne csak a weboldal, hanem a webes jelenlét egésze működőképes és jó legyen. Mindemiatt idehaza nem is igazán alakult ki a linkhálózat építésének (linképítés, linkcsere, linkvásárlás) kultúrája, így még ez is nehezíti a dolgunkat: hiszen a jól dokumentált küldöldi példák egy az egyben történő adaptálása sem lehetséges.
Összefoglalás
Mivel egy weboldal linkhálózatának feltérképezése, a linkek létrejöttének nyomon követése nem egyszerű feladat, ezért a többség előtt rejtve marad az is, hogy mit csinálnak mások a weboldalaikra mutató linkek bővítésének érdekében, és ennél fogva az is, hogy mit tehetnének ők annak érdekében, hogy a látogatók oldalukra szállítását végző linkek hálózatát fejlesszék.