Legnagyobb segítség a linkszaporításban
A Konkurencia behatárolása után többféle szempontból lehet vizsgálni a konkurens oldalakat. Ezek közül a legfontosabb annak vizsgálata, hogy a vetélytársaink oldalaira milyen linkek mutatnak, mert így egyrészt közvetlenül is hozzájuthatunk olyan oldalak listájához, ahová megpróbálhatjuk a mi oldalainkra mutató linkeket elhelyeztetni, másrészt általánosságban ötletet kaphatunk ahhoz, hogy milyen további oldalakon kérhetnénk linkjeink elhelyezését, melyeket a konkurencia ráadásul még fel sem fedezett. Végül de nem utolsósorban megtudhatjuk, hogy melyik vetélytárs pontosan mit is csinál oldala promótálása érdekében illetve végez-e egyáltalán optimalizálást, és ha igen, akkor mennyire jól teszi azt.
Hogyan vizsgáljuk meg a konkurencia linkjeit?
A Yahoo! Site Explorer használatával gyakorlatilag az összes, pár hétnél régebben létrehozott linket megtalálhatjuk, mely Teljes értékű linknek számít. 2007. július Jelenleg ez az egyetlen jól használható szolgáltatás erre, mivel a Google keresőben használható link: Speciális kereső-kifejezés csak a hivatkozó oldalak egy kis részét mutatja, míg a Live keresőben nem lehet használni a korábban működő link: és linkdomain: kifejezéseket.
A wehely címének megadása után érdemes a találatok fölött megjelenő „Show inlinks” legördülő menüből az „Except this domain” vagy az „Except this subdomain” (magyarul: Mutasd a bejövő linkeket ezt a (sub)domaint kivéve) opciókat kiválasztani, hogy kiszűrjük vizsgált oldalon található [Belső link]eket. Eztán ki kell szűrni azokat a weboldalakat a listából, melyek nem alkalmasak linkek elhelyezésére, majd a linkek elhelyezésére alkalmasnak tűnő oldalak közül meg kell látogatni az összeset, ahol nem értjük, hogy miért is szerepelhet az adott link a kérdéses oldalon.
Linkek elhelyezésére nem alkalmas webhelyek
ODP tükrözések
Egy megfelelően optimalizált webhelyre hivatkozó oldalak között nagyszámú olyan webhelyt találhatunk, mely úgy jön létre, hogy a konkurens oldal bekerül az Open Directory Project adatbázisába, amit számos úgynevezett [Scraper] oldal átvesz, magyarán saját (legtöbbszöt Made for AdSense) weboldalt hoz létre, melynek tartalma teljesen megegyezik az ODP tartalmával. Ezt legegyszerűbben úgy ismerhetjük fel, hogy mindegyik URL-ben meg fog jelenni az ODP hierarchikus felosztása, pl: World/Magyar/%C3%9Czlet/Marketing/ Azért érdemes ezeket az oldalakat kiszúrjuk, mert vizsgálatunk szempontjából irrelevánsak, jelenlétük csupán annyit jelez, hogy az oldal szerepel az ODP adatbázisában.
Szatelit oldalak, baráti oldalak
A Konkurencia weboldalain található linkek vizsgálatával sokszor nem tudjuk kideríteni, hogy milyen saját kezelésben álló Szatelit oldalak, milyen, a konkurenciával baráti vagy üzleti viszonban levő oldalak támogatják az adott webhely optimalizálását, ráadásul megtalálhatjuk így a konkurencia által üzemeltetett Linkcsere oldalakat is. A legtöbb esetben kevésbé valószínű, hogy ezeken az oldalakon el tudjunk helyeztetni oldalunkra mutató linkeket.
Linkek elhelyezésére alkalmas oldalak
A fenti két kategóriába tartozó oldalak felderítésével, majd a linkek listájának böngészése során történő konzekvens átugrásával a következő általános kérdésekre kaphatunk választ:
Milyen típusú oldalakról lehetséges linkeket szerezni egy adott témájú weboldal esetén?
Minden iparág, kultúrkör esetén más és más típusú oldalak jöhetnek szóba új linkek létrehozásakor: például az idegenforgalmi oldalak esetén világszerte megszokott és elterjedt jelenség a hasonló oldalak közötti Linkcsere, míg más, kevésbé fejlett, kevésbé kifinomult internetes kultúrával rendelkező szegmensekben a linkcserét kérő webmestert gyakran értetlenség, gyanakvás és elutasítás fogadja.
Miért linkelték meg a konkurens oldalt a hivatkozó webmesterek?
Előfordulhat sok olyan hivatkozó oldal, ahol nem teljesen világos, hogy mit is kereshet a konkurens oldalra mutató link, hiszen látszólag semmi köze a konkurenciához, a témakörhöz, iparághoz. Ebben az esetben könnyen előfordulhat, hogy Fizetett linkekről van szó, vagy egyszerűen olyan indokok is linkelésre sarkallhatnak egy webmestert, amire mi korábban nem is gondoltunk volna.
A fenti, általános kérdések mellett például olyan konkrét kérdésekben is ötleteket kaphatunk, hogy pl. milyen további lap.hu oldalakra lehetséges a lap.hu oldalakra regisztrálás, melyekre korábban nem is gondoltunk volna, de például további, korábban nem ismert általános vagy speciális célú Tematikus katalógusokra is rátalálhatunk ezzel a módszerrel.
Milyen eredményekkel járhat a konkurencia linkjeinek elemzése?
A vetélytársakra mutató sokszor többszáz link vizsgálata nem kis munka. Mivel minden vetélytárs oldal esetén van olyan típusú link vagy olyan módszer, mellyel mások nem élnek, ezért ha minden látott módszerrel, ötlettel csak annyire élünk, amennyire az egyes vetélytársak, akkor is már többet tettünk a Linknépszerűség növelése érdekében, mint bármely vetélytársunk, ráadásul az elemzés révén könnyebben láthatjuk a dolgokat összefüggéseikben, ezért újabb, máshol nem látható módszereket találhatunk ki. Mégsem magától értetődő, hogy mindenhol jobb helyezéseket fogunk így elérni – akkor sem, ha megtettünk mindent, sőt még többet is, mint a konkurencia–, hiszen a Rangsorolásnál az Az idő szerepe sem elhanyagolható: sokat számíthat, hogy az általunk most megtalált linkek már jóval régebbóta léteznek, mint amikhez hasonlókat mi készülünk létrehoz(at)ni.
A „Konkurens webhelyekre mutató linkek” című bejegyzést 2007. 07. 01. napján publikáltam, az azóta már bezárt webni.innen.hu oldalon. Ezt az írást és az innen hivatkozott régi tartalmakat a Webni! Archívum oldalán gyűjtöttem össze. Mivel az utolsó módosítás dátuma: 2007. 07. 01., ezért az itt olvasható információk már részben vagy teljes egészében elavultak lehetnek.