Hogyan lehetnek különböző Google találatok egyszerre?
Gyakori kérdés, hogy miképpen fordulhat elő, hogy a Google keresőt különböző domainnevek (pl. google.hu, google.co.uk, google.com) alatt elérve többé-kevésbé különböző találati listákat kapunk. Ennek különböző okai lehetnek:
- A különböző domainneveken elérhető szerverek más [Google adatközpont]ból szerzik adataikat
- A Rangsorolást a keresést végrehajtó felhasználó adatai alapján finomhangolja a kereső
- Az egyik keresőben más egyéni beállításokat adtunk meg, mint a másikban
Adatközpontok különbözősége
Nincs olyan, hogy „a” google adatbázis, hanem több, teljes adatbázis is létezik az egyes adatközpontokban, a világ különböző pontjain, és a terheléstől, a felhasználó által kért domainnévtől függően más és más adatbázis szolgáltathatja a megjelenített találatokat. Az algoritmusokban eszközölt egyes változtatásokat olykor csak az egyik adatbázisban vezetik be, és csak megfelelő tesztelés után alkalmazzák a többi adatbázisban, illetve az aktualizált adatbázisokat ezek az adatközpontok egymás között fokozatosan veszik át. Ezt a jelenséget Google Táncként is szokták nevezni.
Rangsorolás finomhangolása
Egyrészt a helyi keresők (Google Magyarország, Google Írország, stb.) bizonyos elvek alapján előnyben részesíthetnek egyes weblapokat, hiszen felhasználóik nagy valószínűséggel az adott országból kerülnek ki, ezért bizonyos találatok számukra relevánsabbak lehetnek, mint például egy lengyelországi felhasználó számára, ezt pedig az adott domainnéven elérhető kereső felhasználói által végzett keresések és kattintások elemzésével határozhatják meg.
Másrészt pedig a felhasználó által a Google szerverének elküldött kérelem számos olyan adatot tartalmaz, mely alapján behatárolható, hogy valószínűleg milyen találatokat részesítene előnyben. Ilyen adat pl. az IP-cím, ami alapján nagy valószínűséggel megállapítható az, hogy a Föld melyik pontján található a felhasználó, vagy például a böngésző beállításai között szereplő preferált nyelv(ek) is szerepet játszhatnak a találatok rangsorolásának finomhangolásában.
Eszerint például ha Németországban keresünk rá a google.hu segítségével egy kifejezésre, akkor nagy valószínűséggel más találatokat kapunk, mintha ugyanezt Magyarországon tennénk.
Más egyéni beállítások
Téves következtetésekre juthatunk akkor, ha véletlenül a két különböző domainnéven elérhető kereső közül az egyikben egyéni beállításokat adtunk meg, például egy adott nyelvre szűkítettük a keresést: ezesetben saját magunk gondoskodtunk a találatok különbözőségéről.
Mindezek hatása a kereső-optimalizálásra
Nem létezik olyan, hogy „a” Google rangsor: a Weboldal optimalizálás téveszméi közé tartozik, hogy például az jó eredmény lenne, hogy ha a google.hu-ban egy adott angol nyelvű kifejezésre jól szerepel az oldal. Lehetőleg mindig olyan beállításokkal, és olyan domainnévvel kell vizsgálni a találatokat, mint ahogy azt nagy valószínűséggel a célközönség is tenné.
Általában olyan Kereső-kifejezések esetén figyelhető meg leggyakrabban a jelenség, melyek több nyelven is ugyanúgy szólnak (pl. hotel budapest), nagy a konkurencia (pl. hotel budapest), továbbá a megadott kifejezésnek van regionális jellege (pl. hotel budapest).
Hasznos lehet pl. a google.co.uk keresőben való jó szereplésnél, ha minél több angol nyelvű oldal hivatkozik az oldalra, vagy pedig minél többb nagy-britanniai oldal hivatkozik rá, azonban ezek pontos hatását nehéz kimutatni, ezért ez többé-kevésbé csak spekulatív megállapítás.
A „Különböző találati rangsorok” című bejegyzést 2007. 07. 07. napján publikáltam, az azóta már bezárt webni.innen.hu oldalon. Ezt az írást és az innen hivatkozott régi tartalmakat a Webni! Archívum oldalán gyűjtöttem össze. Mivel az utolsó módosítás dátuma: 2008. 04. 15., ezért az itt olvasható információk már részben vagy teljes egészében elavultak lehetnek.
Archivált hozzászólások
Re: Előző keresések figyelembevétele
2008. 04. 15. 04:21 ·
Igen, ez egy eléggé markáns tendencia, hogy egyre több tényezőt próbálnak figyelembe venni a keresés valós szándékának kiókumlálására. Ebből a szempontból az előző keresések vizsgálata akár hasznos is lehet. Másfelől viszont olykor káros, ha az algoritmus okosabbnak hiszi magát nálam…
Előző keresések figyelembevétele
2008. 04. 10. 12:36 · Névtelen hozzászóló →
Érdekes és várhatóan jelentős fejlemény a keresőoptimalizálásban:
http://searchengineland.com/080410-095434.php