Top 10 pozíció

december 2, 2004

Első helyen, első oldalon lenni a rangsorban

Azért fontos az első tíz helyezett között megjelenni, mert a Szabadszavas keresők alapbeállításként általában egy oldalon tíz találatot jelenítenek meg. A találati listákat a felhasználók fentről lefelé nézik végig, ezért minél hátrébb szerepel egy találat, annál kisebb az esély, hogy egyáltalán észreveszik az oldal kivonatát. A felhasználók nagy része már el sem jut a következő oldalakig: csak abban az esetben fog a „tovább” gombra kattintani, ha az adott oldalon megjelenő kivonatok nagyon nem voltak relevánsak. Egy újabb oldalra kattintani ugyanis eléggé nagy „akadály” az átlag szörfözők számára, ráadásul ha már rákattintott a felhasználó a kereső egyik találatára, akkor még kisebb az esélye, hogy visszatér a találati listához és esélyt ad a többi oldalnak. (Kevesen tudják, hogy például a Google beállításaival egy oldalon akár száz találat is kilistázható.)

A listák ergonómiája

Általában a weblapokkal, és a listákkal kapcsolatban elmondható, hogy ha egymás alatt több elem található (nevek egy névsorban), akkor az első linkre jóval többen fognak kattintani, mint a továbbiakra. Egyes kutatások* szerint a felhasználók majd’ fele az első találatra kattint. Emiatt az ábécésorrendben rendezett listákban az A betűvel kezdődők vannak előnyben (lásd Aba-Novák Vilmos), a Szabadszavas keresők találatai között pedig a Rangsorolási algorimusok által elsőként kihozott oldalak. Mivel a Találati rangsorban több sorban jelennek meg a kivonatok, tehát a lista egyes elemei –melyek átböngészése szintén akadály –, ezért a csak egy-egy elemet listázó felsorolásokhoz képest méginkább esélytelenebbek a hátrébb következő oldalak, hiszen egy találat, egy kivonat értékelése több figyelmet igényel. A Listamegjelenés-optimalizálás segítségével elérhetjük, hogy oldalunk kivonata szembetűnőbb legyen, így még akkor is többen kattintsanak rá, ha a sorrendben hátrébb jelenik meg.

Az első 10 találatra kattintás arányai

Az AOL keresések statisztikái alapján, közel 4,926,623 klikkelés elemzése alapján kimutatható, hogy a kattintások az egyes helyezettekre, illetve a 11 helyezéstől fölfele összesen milyen arányban oszlanak el:

Top tíz pocíciók átkattintási arányai

Google arany háromszög

Google arany háromszög

A fenti kép egyfajta hőtérkép, mely a Google kereső találati listáinak leginkább nézett részeit mutatja: minél világosabb az adott terület, annál gyakrabban vetül oda a felhasználók tekintete. Látványosan demonstrálja, hogy miért is jó az első helyezések valamelyikén lenni. További részletek: http://www.enquiro.com/eye-tracking-pr.asp

Értelmes kivonatok szerepe

A Látogatók tehát egyrészt kényelemből, másrészt a keresők Rangsorolási módszereibe vetett bizalmuk révén hajlamosak a jobb helyezést elérő oldalakra kattintani. Ezt némileg ellensúlyozza, hogy a Találati rangsorban megjelenő kivonatok relevanciáját is mérlegelik a felhasználók; emiatt előfordulhat, hogy mégsem kattintanak az első helyezett oldalakra. Lehet, hogy azért nem találják megfelelőnek ezeket az oldalakat, mert nem megfelelő Kereső-kifejezést írtak be, de lehet, hogy azért, mert véletlenül egy kevésbé kecsegtető, kevésbé értelmesnek tűnő kivonat jelenik meg az oldalról: emiatt is fontos a Listamegjelenés-optimalizálással foglalkozni.

(*) Kapcsolódó publikáció

http://www.cs.cornell.edu/People/tj/publications/joachims_etal_05a.pdf

Accurately Interpreting Clickthrough Data as Implicit Feedback : This paper examines the reliability of implicit feedback generated from clickthrough data in WWW search.

A „Top 10 pozíció” című bejegyzést 2004. 12. 02. napján publikáltam, az azóta már bezárt webni.innen.hu oldalon. Ezt az írást és az innen hivatkozott régi tartalmakat a Webni! Archívum oldalán gyűjtöttem össze. Mivel az utolsó módosítás dátuma: 2006. 11. 24., ezért az itt olvasható információk már részben vagy teljes egészében elavultak lehetnek.

Archivált hozzászólások