Látogattság növekedése kis szerencsével, avagy Long Tail
Nem ismert, hogy az internetezők milyen szavakra, kifejezésekre keresnek rá, melyek a legnépszerűbb Kulcsszavak, és pontosan hányan keresnek rá az egyes kulcsszavakra. Az oldalunkon szereplő Kulcsszavak kombinációs lehetősége rendkívül sokrétű, ezért a különböző kombinációkra a Találati rangsorban elért helyezés igen változatos lehet, attól függően, hogy milyen a Konkurencia, milyen egyéb, hasonló Értékes tartalom létezik már a témában. Mindezek miatt igen gyakran olyan oldalak vonzzák a látogatók megdöbbentően nagy hányadát, amire nem is gondoltunk volna. Mindez fordítva is igaz: általában ki lehet találni azt a pár keresett kifejezést, amire érdemes optimalizálni az oldalt, azonben igen gyakran ez a pár, gyakran keresett kulcsszó csak az összes használt kulcsszónak a kisebb hányadát teszi ki, mely segítségével az oldalunkra találtak.
Long Tail
A fenti jelenséget Long Tail névvel is szokták illetni, ami dióhéjban annyit jelent, hogy az információhoz való hozzáférés bármely témában legnagyobb számban pár nagyobb jelentőségű forrás segítségével történik (például az index-et vagy az origót olvassuk, ha hírekre van szükségünk), azonban létezik még a hozzáféréseknek egy fokozatosan kisebb gyakoriságú, de annál változatosabb formája, melyet a mainstream médiumok nem tudnak lefedni: ez pedig játékteret, megélhetési lehetőséget nyújt kisebb tartalomszolgáltatók számára is. (Például speciális témájú híroldalak böngészése, vagy (hír)keresők használata esetén nem feltétlenül a nagy oldalak segítségével tájékozódunk.) Minderről bővebben (angolul): http://en.wikipedia.org/wiki/Long_tail
Példák váratlan népszerűségre
Véletlenül megtalálható válasz egy kvízkérdésre
Az origo.hu ingatlannal foglalkozó szekcióján megjelent egy nyereményjáték: ahhoz, hogy indulhasson a látogató a nyereménylakásért történő sorsoláson, három kérdést kellett megválaszolni, melyek közül az egyik arra kérdezett rá, hogy „Melyik évben indult az [origo] portál?”. Mivel a vizsla24.hu oldal úgy volt megfogalmazva, hogy előkelő helyen szerepelt a vizsla24.hu definíciója -miszerint ez az origo portál keresője-, ezért az „origo portál” Kereső-kifejezés hirtelen az oldalon a legkeresettebb kifejezések közé ugrott, és miután megjelent itt konkrétan a válasz is, az egyéb, origo kulcszót tartalmazó kifejezések révén érkező látogatók száma tovább nőtt, három hét alatt nagyságrendileg ezer új látogatót hozva.
Véletlen névegyezés
Az egyik oldalon például egy munkatárs neve megegyezett egy híres színésznő kevésbé híres párjával, a rá (mármint a színésznő párjára) kiváncsi látogatók az oldal keresőldalak felől érkező forgalmának egyötödét generálták. Kérdéses azonban, hogy ezeket a látogatókat mennyire érdekelte az oldal tartalma, mivel semmi köze nem volt se a sztárokhoz, se a színészekhez.
Rosszul megírt „Konkurencia„, általában kevés infó
Még az oldal elődjén, a kaixo.objectis.net webhelyen volt egy, a Matáv Tudakozó Plusszal érintőlegesen foglalkozó cikk. Amiatt, hogy a cikk címe (TITLE) tartalmazta a Matáv, tudakozó, plusz, kulcsszavakat („Matáv Tudakozó Plusz 197 is a google kereső-t használja!”), míg a Matáv megfelelő oldalának címében csak egy reklámszöveg van („Matáv – a szavakon túl”), ahelyett, hogy az oldal tartalmára utalna. Mivel emiatt az oldal elég jó helyezést ér el a találatok között, így a webhely magasan leglátogatottabb oldala lett. (Például a „Tudakozó Plusz” keresőkifejezésre a Matáv oldalát is megelőzte) Mivel van némi kapcsolata a webhely fő témájával, illetve a találati listában is látható, hogy miről szól az oldal, valószínű, hogy az előző példánál jóval több valódi érdeklődő látogatását generálta ez a véletlen: a kereső-oldalak felől érkező forgalom mintegy 16 %-át kitevő látogatók remélhetőleg nagyobb százaléka találta hasznosnak a kapott információt. Ez a weblap egyébként még manapság is a leggyakrabban látogatott lapok közé tartozik jelen webhelyen.
Egyedi, speciális szolgáltatás
Az építészettel kapcsolatos szakmai honlapunkra kezdetben felraktunk rajzokat, terveket, látványterveket, fotókat. Később felkerült néhány makett fotója is. Ezek után átlagban havi egy megkeresést kaptunk makettkészítésre anélkül, hogy ki lett volna írva a honlapra, hogy makettkészítést vállalunk. Mindebben nagy segítségünkre volt a Matáv Tudakozó Plusz. Sokan úgy találtak ránk, hogy felhívták a 197-et, hogy makettet szeretnének csináltatni, és ott a mi oldalunkat adták meg. Viszonylag ritkán történik meg valakivel, hogy makettet szeretne csináltatni, és ezért nem is igen tudja, hogy hol is kellene keresni olyasvalakit, aki ezzel foglalkozik.
A „Véletlen sok látogató” című bejegyzést 2004. 12. 01. napján publikáltam, az azóta már bezárt webni.innen.hu oldalon. Ezt az írást és az innen hivatkozott régi tartalmakat a Webni! Archívum oldalán gyűjtöttem össze. Mivel az utolsó módosítás dátuma: 2007. 07. 01., ezért az itt olvasható információk már részben vagy teljes egészében elavultak lehetnek.