Szörfölő felhasználó

július 24, 2005

Szörföző magatartásforma a weben

A szörfölő magatartásforma a mindig csak a weblapok egy megszokott, szűk körére visszatérő Rendszeres látogató viszonylagos passzivitása és a Céltudatosan kereső felhasználó proaktív hozzáállása közötti két véglet között helyezkedik el.

A szörfözés legpasszívabb formája az, amikor a felhasználó az általa rendszeresen látogatott oldalakon megjelenő reklámokra kattint rá. Ennél egy fokkal aktívabb minta az, amikor a megszokott oldalakon olvasott cikkek révén kerül egy új oldal kerül érdeklődése homlokterébe, melyet a cikk elolvasása után meglátogat. A legaktívabb végletet a rendszeresen új weboldalakat bemutató webhelyek (mint pl. a szanalmas.hu) látogatása jelenti, melyeket pont azért keres fel a felhasználó, hogy valami újra, érdekesre, szórakoztatóra találjon.

Ritkán fordul elő az, hogy a felhasználó direkt azért nyitja ki a böngészőjét, hogy „no akkor most valami újat, érdekeset keressünk”. Ennél gyakoribb, hogy a Rendszeres látogató vagy Céltudatosan kereső felhasználói üzemmódból vált szörfözésbe, például azért, mert megtalálta a keresett információt az oldalon, de emellett ugyanott újabb, érdekes oldalra mutató linkre bukkant.

Így vagy úgy, legtöbbször olyan weboldalakra jut el a felhasználó, melyekről vagy nem is gondolta, hogy létezik, illetve azt sem gondolta, hogy őt mindez érdekelheti, és a végén még Rendszeres látogatójává is válhat a felfedezett oldalnak.

Szörfölő látogatók elérése

A szörföző magatartásforma széles spektrumának megfelelően az újdonságok iránt fogékony felhasználók elérése is többfajta módon lehetséges: kezdve az internetmarketing és a hagyományos reklámok eszközeitől a Keresőmarketing és a Keresőoptimalizálás módszerein át a Weboldalak ergonómiája szerint kialakított oldal segítségével. A lényeg az, hogy Rendszeres látogató vagy Céltudatosan kereső felhasználó „üzemmódok” valamelyikéből sikerüljön kizökkenteni, és ezzel új oldalra csábítani az internetezőt.

Ha oldalunkat úgy tervezzük meg, hogy az egyes weblapok fő tartalmi elemei mellett felkínál még más, többé-kevésbé kapcsolódó tartalmakat, akkor elérhetjük, hogy az oldalra érkező látogató többet időzzön az adott webhelyen, és ne csak azt a lapot töltse le, amelyikért a weboldalra eredetileg érkezett.

Hasonló mellékhatása lehet a Keresőoptimalizálásnak is: Ha az oldal jól optimalizált, emiatt általában előkelőbb helyen található a Találati rangsorban, akkor olyan Kereső-kifejezésekre is felbukkanhat oldalunk, melyekhez semmi köze, de mégis felkeltheti a Céltudatosan kereső felhasználó érdeklődését, és eltérítheti eredeti elképzeléseitől.

Véletlenszerű szörfözés modellje

A PageRank algoritmusának megalkotásakor a véletlenszerűen szörföző látogató magatartásformáját vették alapul. Bővebben erről a PageRank leírása fejezetben.

Szörfözni vagy szörfölni?

2005. július Csak érdekességképpen: ebben a cikkben is látható, hogy a szörf főnévből kétféleképpen lehet igét képezni. A Google-ben rákeresve a szörfölőre csak 673 találatot kapunk, viszont az első találatok mindegyikében az internetes aktivitásra utalnak ezzel az igével. A szörföző szóra 7280 találatot kapunk. Ez a változat elterjedtebbenek tűnik, de mintha inkább a sportra magára utalnának ezzel a formával: az első tíz találat közül csak kettő utalt átvitt értelemben a szörfözésre.

A „Szörfölő felhasználó” című bejegyzést 2005. 07. 24. napján publikáltam, az azóta már bezárt webni.innen.hu oldalon. Ezt az írást és az innen hivatkozott régi tartalmakat a Webni! Archívum oldalán gyűjtöttem össze. Mivel az utolsó módosítás dátuma: 2006. 11. 26., ezért az itt olvasható információk már részben vagy teljes egészében elavultak lehetnek.

Archivált hozzászólások